Verladersorganisatie EVO is blij met het Belgische proefproject voor LZV’s, dat komende zomer op maximaal tien trajecten wordt toegestaan, maar maakt zich zorgen over het forse eisenpakket dat bij vervoerders wordt neergelegd.
Naast de restricties aan routes, waar EVO begrip voor heeft, moeten bedrijven ook voldoen aan administratieve voorschriften en technische eisen. Bedrijven moeten bijvoorbeeld de tachograafgegevens delen en wekelijks inzicht geven in de volledige ritadministratie. Daarnaast moeten de trajecten niet alleen met ecocombi’s gereden worden. Om het verschil tussen regulier transport inzichtelijk te maken, moet het traject ook twintig keer met regulier transport afgelegd worden.
EVO onderzoekt de mogelijkheid om ontkoppelpunten als eindbestemming beschikbaar te stellen. Uit eerder onderzoek is gebleken dat veel bedrijven andere bestemmingen willen aanvragen wat de mogelijkheid tot deelname beperkt. Door ontkoppelpunten in te richten hoopt EVO trajecten te kunnen bundelen. Dit biedt voor bedrijven meer mogelijkheid om deel te nemen aan de proef.
Bron: EVO
