Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft maandag de ontheffing voor de 1000ste LZV in Nederland overhandigd aan sierteeltvervoerder Van der Velden uit Bleiswijk. Een heuglijk feit, maar de LZV (of ecocombi) is na meer dan vijftien jaar bikkelen nog steeds een voornamelijk Nederlands feestje.

Branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland, RDW en de minister spreken graag van een ‘mijlpaal’. Dat is het ook, er wordt terecht van gerept dat Nederland, samen met Scandinavië, koploper in Europa is in het gebruik van LZV’s. “Het succes van de LZV stopt echter bij de grens”, aldus TLN-voorzitter Arthur van Dijk. En met een schuine blik op minister Schultz: “Het laten overschrijden van grenzen door LZV’s moet hoog op de agenda staan bij het aanstaande Nederlandse voorzitterschap van de EU.”
De Europese verkeersministers spraken zich onlangs uit tegen de EU-brede inzet van LZV’s, maar in Europa is het toegestaan dat twee aangrenzende lidstaten afspraken maken over grensoverschrijdend verkeer met LZV’s. Dat schept hoop als het gaat om België, dat binnenkort begint met een LZV-proef. Dat klinkt als muziek in de oren van Jan-Willem van der Velden van Transportbedrijf van der Velden uit Bleiswijk. Zijn bedrijf rijdt nu met een LZV naar de Belgische grens en moet daar ontkoppelen. Van der Velden heeft zich ingeschreven voor de Vlaamse LZV-proef en hoopt op 1 juli te horen dat zijn bedrijf mee mag doen en dus de grens over mag met een van de zes LZV-combinaties die het bedrijf operationeel heeft.
Een vraag die maar blijft knagen is hoe het toch kan dat Nederland zo succesvol is met haar LZV’s, terwijl vrijwel de gehele rest van Europa er niet aan wil. “Met België en Duitsland praten we verder, maar de rest van de EU hebben we nog lang niet te pakken voor LZV-inzet”, geeft Minister Schultz toe. “In gesprekken proef ik veel angst. De staat van wegen en bruggen en de mogelijke zwaardere belasting ervan wordt als excuus gebruikt. In Nederland hebben we voor onderhoud aan wegen en bruggen gericht budget beschikbaar, ook al is de schade door LZV’s nooit echt aangetoond. Ook zijn andere landen bang dat de eigen transportmarkt wordt verstoord. Ik blijf echter op grensoverschrijdende inzet hameren in de Europese Transportraad.” Er wordt echter al heel lang getrokken aan brede inzet van de LZV in Europa, maar vooralsnog zonder veel resultaat. De grensoverschrijdende inzet is echter geen utopie, denkt TLN-voorzitter Van Dijk: “Ik ben positief gestemd daarover, maar het is en blijft een kwestie van tijd. Lange adem, dat wel misschien. Ik merk daar wel bij op dat 2/3 van het vervoer vanuit Nederland naar België en Duitsland gaat. Dat betekent een enorme efficiencyslag als er in deze landen gereden mag worden.” Voor economische argumenten is men wel gevoelig, zo heeft ook de minister gemerkt. “Toen ik in Nordrhein-Westfalen zei dat we hen straks mogelijk voorbijrijden met onze effectieve LZV omdat andere lidstaten wel willen , werden er wel wat wenkbrauwen gefronst.”

Proficiat Nederland!!
Jammer dat we in België nu pas gaan proefrijden ! Een gemiste kans , waar ik als Scandinavien transporteur al 20 jaar geleden van droomde!
Voor mij is het jammer genoeg een droom gebleven ….
Met vriendelijke groet.
Van Grootel Marc.
Zaakvoerder GROOVER INTERNATIONAL.
Jammer dat veel LZV’s gebruikt worden om amper rond de kerk te rijden, zoals bloemen van Schiphol naar Aalsmeer of supermarktdistributie. Eigenlijk had Europa de LZV moeten reserveren voor lange afstandstransport op grote assen. Dit had een revolutie moeten geven, bvb tussen Spanje/Portugal/Italie en de Scandinavische landen. Misschien lukt dat ooit nog wel.