EU-transportcommissaris Siim Kallas is iets te enthousiast geweest met zijn voornemen LZV’s over landsgrenzen te laten rijden. Woensdag liet hij in zijn speech op IRU EU Road Transport Conference weten dat er meer tijd nodig is om een goede beslissing te nemen.
Kallas wilde eigenlijk woensdag al de EU-lidstaten informeren over aanpassing van de EU-richtlijn, maar dat kwam hem op forse kritiek te staan van diverse EU-parlementsleden. Woensdag liet hij weten dat er nog wat meer tijd nodig is om details van de voorgenomen verandering uit te werken en ook te laten toetsen bij de EU transportcommissie en het parlement. Kallas liet wel weten dat er zeker geen vrijheid voor LZV’s komt om in heel Europa te rijden. “EU-lidstaten worden zeker niet gedwongen LZV’s toe te laten, maar mogen dat zelf beslissen. Daartoe zijn ze heel goed in staat, zo is gebleken.” Het ‘grensoverschrijdende’ gebruik van LZV’s zou mogelijk alleen worden toegestaan in landen die nu al gebruik maken van de LZV.
Kallas ging ook in op andere beleidszaken die worden genoemd in het Witboek Transport. Hij legde daarbij telkens de nadruk op het voorkomen van lege kilometers en het voorkomen van files. “Voor het wegtransport betekent dat het wegnemen van de nog bestaande restricties voor cabotage, want die zijn verantwoordelijk voor veel lege laadruimtes. Dat moet overigens wel gelijk opgaan met de invoering dan wel harmonisatie van andere regels in het wegtransport, vooral op het sociale vlak”, aldus Kallas, die ook zei dat er wat betreft gewichten en maten kritisch wordt gekeken naar de huidige voorschriften. “Wij zijn van plan om wetgeving aan te passen, zeker als het gaat om meer aerodynamisch design van voertuigen en het faciliteren van het intermodaal transport van 45 voet containers.”
