Het wegvervoer in Europa kan efficiënter en energiezuiniger, verklaren VNO-NCW en BusinessEurope op de dag dat de transportcommissie van het Europees Parlement vergadert over maten en gewichten van trucks. De Europese Commissie ziet het standpunt van VNO-NCW en BusinessEurope wel, maar durft nog geen grote stap te zetten om grotere en efficiëntere vrachtauto’s op het Europese wegennet toe te laten. Zelfs niet als een lidstaat dat wel goed vindt. De ondernemingsorganisaties hopen dan dat het Europees Parlement en nationale lidstaten verstandiger zullen optreden in het belang van het milieu, innovatie en werkgelegenheid.
Nederland en andere Noord-Europese landen zijn fervent voorstander van het benutten van grotere en zwaardere vrachtauto’s. Zij willen dat deze lange vrachtwagens selectief op het Europese hoofdwegennet kunnen worden toegelaten en dat de lidstaten daar dan zelf over mogen beslissen.
VNO-NCW reageert teleurgesteld op de halfslachtige handreiking van de Europese Commissie, die onlangs een nieuwe interpretatie gaf van de huidige Europese regels. Er is nu wel wat meer ruimte voor langere voertuigen, maar niet voor zwaardere. Bovendien zou een vrachttransport maar één grens per rit mogen passeren. Een rit vanuit Nederland naar Frankrijk of Polen zou dus bijvoorbeeld niet mogen. Zelfs niet als alle landen waar het transport doorheen moet het wel accepteren.
Veel lidstaten en Europarlementariërs houden liever overal de grenzen voor grotere vrachtauto’s dicht, op aandringen van onder meer de spoorweglobby die vreest voor concurrentie, aldus VNO-NCW en BusinessEurope, die dat onjuist en onacceptabel vinden. In de meeste gevallen is er namelijk geen sprake van concurrentie, omdat niet overal spoor ligt. Enkele lidstaten, veel politici en spoor- en milieulobbyisten voerden volgens de organisaties ongefundeerde stellingen aan. Bijvoorbeeld dat grotere vrachtauto’s per saldo slecht zijn voor het klimaat.
Maar juist met langere vrachtwagens, die ook zwaarder belast moeten kunnen worden, kan het wegvervoer efficiënter en energiezuiniger. Want dat is veel beter voor het milieu en ook de werkgelegenheid. VNO-NCW hoopt dat de ratio het wint van deze ongefundeerde weerstand.
