Rechtbank: ‘Duitsland mag LZV blijven inzetten’

Rechtbank: ‘Duitsland mag LZV blijven inzetten’ featured image

Het was te verwachten: de Duitse tegenstanders van de LZV die in opstand zouden komen tegen de vrijgave van grote delen van het Duitse wegennet voor de duurzame 25,25 m combinatie. De rechtbank wees Allianz Pro Schiene en milieuorganisaties echter terug naar hun hok.

De aartsrivalen van de LZV hadden de rechtszaak aangespannen omdat de toelating op het Duitse wegennet niet zou stroken met Europese wetgeving. Die zou er niet in voorzien dat LZV’s met regelmaat worden ingezet. Grond van de aanklacht was natuurlijk dat Allianz Pro Schiene wederom bang was dat de LZV aandeel van het spoor zou afpakken als het gaat om goederentransport.

Staatssecretaris van Verkeer Steffen Bilger is blij met het vonnis. “Ik ben blij dat de rechtbank onze mening heeft bevestigd”, zei hij. “De LZV helpt immers om in groeiend verkeer efficiënt, zuinig en veilig te rijden. Ons onderzoek heeft aangetoond dat twee lange vrachtwagens drie reguliere vrachtwagens kunnen vervangen.” Allianz Pro Schiene is vanzelfsprekend teleurgesteld en bekijkt nog of het in beroep gaat.

De toelating van LZV’s in Duitsland is ook van belang voor transportbedrijven in Nederland. Een groeiend aantal van hen wil met de LZV Duitsland in. Lees daar meer over in de komende TTM.nl magazine.

Bron: Verkehrsrundschau

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer