De LZV-proef in Vlaanderen dreigt uit te draaien op een fiasco. Nagenoeg alle aanvragen van transportbedrijven zijn afgewezen op grond van veel te starre criteria, melden TLN, EVO en haar Vlaamse zusterorganisatie OTM.
Van de bijna negentig aanvragen lijken er slechts een handvol aan de vereisten te voldoen. Dit zijn uitsluitend Belgische bedrijven – alle Nederlandse aanvragen zijn afgewezen. Dat gebeurt op grond van niet gescheiden fietspaden aan het begin of aan het eind van het traject. In Nederland is dit voor de laatste vijf kilometer van een traject, het bereiken van het bedrijf, geen enkel probleem. Ook is het voor bedrijven onmogelijk om aanvragen (achteraf) aan te passen. Als bedrijven bijvoorbeeld een document te weinig opstuurde, mogen zij dit niet meer wijzigen en zijn de bedrijven de komende jaren uitgesloten van de proef.
De mogelijkheid om met de LZV de Nederlands-Belgische grens te passeren, is door de starre criteria onmogelijk gemaakt. EVO, OTM en TLN roepen de betrokken instanties in Vlaanderen dan ook op om bedrijven de mogelijkheid te geven aanvullende informatie toe te sturen. Ook verzoeken de organisaties het betrokken ministerie om tot een oplossing te komen om alsnog meer bedrijven deel te laten nemen aan de proef. De organisaties vrezen dat de proef anders uitloopt op een fiasco.
