Ga naar hoofdinhoud

Daimler Truck start veldtest GenH2 waterstoftruck

Daimler Truck start halverwege volgend jaar met de eerste veldtesten met de GenH2 waterstoftruck. Bedrijven als Amazon, Air Products, Ineos, Holcim and Wiedmann & Winz worden proefkonijn met de vijf trekker-oplegger combinaties. De voertuigen zullen worden getankt bij aangewezen openbare tankstations voor vloeibare waterstof (sLH2) in Wörth am Rhein en in de omgeving van Duisburg.

De vijf GenH2 trekker-oplegger combinaties zullen worden ingezet in verschillende langeafstandstoepassingen op specifieke routes in Duitsland, zoals het transport van bouwmaterialen, zeecontainers of cilindergassen. Tijdens deze eerste klantentests blijven de GenH2 Trucks onder direct toezicht en verantwoordelijkheid van Mercedes-Benz Trucks. De voertuigen worden bijgetankt bij aangewezen openbare tankstations voor vloeibare waterstof (sLH2) in Wörth am Rhein en in de omgeving van Duisburg.

Andreas Gorbach, lid van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG, verantwoordelijk voor Truck Technology: “Met deze eerste klantenvloot worden onze brandstofcelauto’s nu getest in de praktijk. Een win-winsituatie voor beide partijen: onze klanten maken kennis met de brandstofceltechnologie in de dagelijkse praktijk en ons engineeringteam krijgt een beter inzicht in de behoeften van de klant en de relevante gebruikssituaties, zodat hiermee rekening kan worden gehouden bij de serieontwikkeling.”

Daimler Truck geeft de voorkeur aan vloeibare waterstof bij de ontwikkeling van aandrijvingen op waterstof. In deze aggregatietoestand heeft de energiedrager niet alleen een aanzienlijk hogere energiedichtheid, maar kunnen ook de transportkosten aanzienlijk worden verlaagd. Als gevolg daarvan kan er meer waterstof worden vervoerd, waardoor de actieradius aanzienlijk toeneemt en de prestaties van het voertuig vergelijkbaar zijn met die van een conventionele dieseltruck. Tanks met vloeibare waterstof bieden ook voordelen op het gebied van kosten en gewicht. Daarom maakt het gebruik van vloeibare waterstof een hoger laadvermogen mogelijk.

Voor het eerst zal een nieuw tankproces voor vloeibare waterstof worden gebruikt in de testvloot van klanten: de zogenaamde “sLH2-technologie” (sLH2 = gekoelde vloeibare waterstof). De technologie is samen met Linde ontwikkeld en is vrij beschikbaar voor alle geïnteresseerde bedrijven via een ISO-norm. De aanpak maakt onder andere een nog hogere opslagdichtheid mogelijk in vergelijking met LH2 en gemakkelijker tanken binnen 10-15 minuten. De bedrijven plannen de eerste tankbeurt van een brandstofceltruck bij een proefstation in Wörth am Rhein voor begin 2024. Daimler Truck en zijn partners plannen een hoge mate van transparantie en openheid rond de relevante interfaces van de gezamenlijk ontwikkelde sLH2-technologie. Het doel is om waar mogelijk samen te werken met andere bedrijven en verenigingen om hun eigen tank- en voertuigtechnologieën te ontwikkelen die de nieuwe norm voor vloeibaar waterstof toepassen en zo een wereldwijde massamarkt voor het nieuwe tankproces te creëren.

Het brandstofcelsysteem van de GenH2 Truck levert 300 kilowatt (2 x150 kW) en de batterij levert tijdelijk 400 kW extra. Met 70 kWh is de opslagcapaciteit van de batterij relatief laag, omdat deze niet is bedoeld om in de energiebehoefte te voorzien, maar vooral om te worden ingeschakeld om de brandstofcel situationeel van stroom te voorzien, bijvoorbeeld tijdens piekbelastingen tijdens het accelereren of tijdens het bergopwaarts rijden met volle lading. Tegelijkertijd maakt de relatief lichte accu een hoger laadvermogen mogelijk. Hij wordt opgeladen met remenergie en overtollige brandstofcelenergie. Een kernelement van de geavanceerde werkingsstrategie van het brandstofcel- en accusysteem is een koel- en verwarmingssysteem dat alle componenten op een geschikte bedrijfstemperatuur houdt en zo voor maximale duurzaamheid zorgt. In een voorserieversie zijn de twee elektromotoren ontworpen voor een totaal van 2 x 230 kW continu vermogen en 2 x 1 kW continu vermogen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer