Ga naar hoofdinhoud

Bloemen rollen beter op Hankook

Bloemen- en plantenhandelaar RVE uit Rijnsburg verzorgt wekelijks de aanvoer van verse boeketten en planten naar supermarkten. Sinds een jaar rollen de bloemen steeds meer op banden van Hankook naar hun bestemming in nu nog voornamelijk België en Duitsland. Dat is een bewuste keuze.

Sinds RVE een investeerder achter zich heeft staan, is de bloemen- en plantenhandelaar op het overnamepad. Zo kwamen vorig jaar Mart en Jens Kralt bij het bedrijf en verwelkomt RVE deze maand DSF bij de groep. Die groei betekent wel dat RVE veel aandacht moet besteden aan de integratie en stroomlijning. “Want elk bedrijf doet het op zijn eigen manier en wij willen toch vooral eenheid uitstralen”, aldus RVE wagenparkbeheerder John Heins. “Zo zijn we momenteel druk doende alle voertuigen in dezelfde belettering te krijgen en gaan we één fleetmanagement systeem doorvoeren. En voor onze ritten naar België hebben we vorig jaar besloten naar één merk banden te gaan. De keus is gevallen op Hankook.”

Vers naar supermarkten
Het businessmodel van RVE bloemen en planten bestaat daaruit dat het bedrijf dagelijks verse bloemen en planten inkoopt en die naar de supermarkten rijdt. “Dat doen we op eigen risico. Dat wil zeggen dat de supermarkt ons een aantal vierkante meters ter beschikking stelt maar onze mensen ervoor zorgen dat die altijd goed gevuld zijn met verse bloemen en planten. De supermarkt verkoopt die en wij rekenen weer met hen af. Wat er komt te staan, verschilt van week tot week. Hier op kantoor hebben we specialisten die de markt door en door kennen, de trends goed bijhouden en voorspellen en rekening houden met het seizoen. Via een state of the art computerprogramma weten ze zelfs op winkelniveau wat er in die betreffende supermarkt goed verkoopt en houden daar rekening mee. Op die manier kunnen wij de bloemen- plantenomzet van een supermarkt behoorlijk laten stijgen.”

Het voordeel voor de supermarkt is dat men geen inkoop heeft en geen risico loopt: RVE regelt alles. “Onze chauffeurs zorgen voor de aanvoer, nemen mee terug wat niet meer fris is en onderhouden het contact met de locatiemanagers”, geeft Heins uitleg. “Ook zorgen ze ervoor dat alles er piekfijn bij staat. Dat is in ieders belang want dat verkoopt beter. Onze mensen zijn dus veel meer dan alleen chauffeur. Ze vertegenwoordigen RVE en hebben hart voor bloemen en planten. Het zijn, zeg maar echte ambassafleurs.”

Slechte wegen
Hart voor bloemen is een vereiste. Maar op tijd rijden ook en dat vraagt om goed materieel. “De supermarkten moeten via ons kunnen rekenen op een regelmatige aanvoer. Dat doen wij met een wagenpark van 35 voertuigen. Wat we merkten na de overname van Kralt dat we op hun ritten naar België relatief veel bandenpech hadden. De wegen zijn daar wat onvoorspelbaarder. Tegelijk was er bij Kralt geen duidelijk bandenbeleid. Dus leek mij dat een goed moment om op zoek te gaan naar één merk band die opgewassen zou zijn tegen de specifieke omstandigheden in België met zijn vele smalle kronkelwegen en vaak hoge stoepranden. Dat merk zou dan ook via een onderhoudscontract meteen alle service, monitoring en vervanging op zich moeten kunnen nemen. En dat internationaal.”

Keuze voor regionale band
De oplossing vond Heins bij Hankook. “Wij kwamen met hen in contact tijdens een beurs en dat leverde de klik op die wij zochten. Toen we begonnen, hadden we het nog over de Smartflex van de 31 serie. Maar inmiddels is er de nieuwere Smartflex 51. Beide zijn banden voor het regionale vervoer maar dat moet je wat ruimer nemen. Als wij alleen maar snelwegkilometers zouden maken, zouden we voor een geoptimaliseerde band voor de lange afstand kiezen. Maar Brussel ligt slechts 200 kilometer hier vandaan en verder maken wij vooral veel kilometers op binnenwegen en in de bebouwde kom. In onze optiek zorgt dan de regionale Smartflex 51 serie voor een betere balans. Want die kan goed overweg met de relatief rustige snelwegkilometers maar heeft, zeker in België bij het wat ruigere werk op binnenwegen en bebouwde omgeving beduidend meer te vertellen. En dat telt het zwaarste bij ons.”

State of the art
De Smartflex 51 series onderscheidt zich door een 3D lamellentechniek wat over de hele standtijd van de band een lage rolweerstand koppelt aan een optimale waterafvoer en maximale grip. “Dat zijn belangrijke zaken voor ons,” vertelt Heins. “In België is er veel minder ZOAB en is aquaplaning een actuele zaak. En goede grip is in het Belgische  heuvellandschap minstens zo relevant. We krijgen steeds meer klanten in Wallonië en dus de Ardennen. Daarnaast is met name de stuurband net iets slimmer state of the art geconstrueerd zodat hij én goed stuurt én beter bestand is tegen de impact van stoepranden en dergelijke. En wat naar wat ik begrepen heb, zijn alle Hankook Smartflex banden regroovable wat de standtijd ten goede komt.”

Actief controleren belangrijk
De juiste band is één ding. “Maar preventief onderhoud en controle is minstens zo belangrijk”, weet Heins. “Daarom zijn we ook gaan deelnemen aan Fleetcheck, het Hankook fleetmanagement voor banden. Zij zorgen via Profile Tyrecenter ervoor dat alle door hen geleverde banden op onze voertuigen één keer per twee weken gecontroleerd worden op bandenspanning, inrijdingen en andere wear and tear en algehele slijtage. En ze controleren ook de uitlijning van de onze voertuigen. Dat doen ze niet alleen voor onze in Nederland gestationeerde voertuigen maar ook op onze vestiging bij Würzburg en voor België op onze vestiging op Hazeldonk. Zoals wij de supermarkten ontzorgen met bloemen, ontzorgt de combinatie Hankook/Profile ons waar het om onze banden gaat.”

Tot nu toe is Heins heel tevreden met het resultaat. “We rijden er nu een jaar mee. Dat is net iets te kort om iets over de totale levensduur te zeggen. En hoewel ook het brandstofverbruik zou moeten schelen omdat we nu altijd op de juiste bandenspanning rijden kan ik dat nog niet precies zeggen. Dat komt ook omdat er binnen het bedrijf tot nu toe meerdere fleet managementsystemen waren. Dat maakt vergelijken heel moeilijk. Maar wat we wél al weten, is dat de uptime in België als gevolg van minder bandenpech een stuk beter is. Dat noem ik een duidelijke winst. Want bij bloemen draait alles om versheid. Het heeft weinig zin om dubbel bemand te gaan rijden voor extra snelheid om dan langs de weg stil te vallen vanwege een kapotte band.”

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer