Als op 1 januari 2025 in 30 Nederlandse gemeenten de zero-emissiezones gaan gelden, betekent dat dat 52 procent van de Nederlandse vrachtwagens daar geen toegang meer tot heeft. Dat blijkt uit cijfers van de ZE-Scan op basis van RDW-gegevens.
De ZE-Scan biedt ondernemers en fleetowners de gelegenheid in één keer voor hun hele vloot te checken of ze vanaf 2025 nog een zero-emissiezone in mogen. Opwegnaarzes, de organisatie achter de ZE-Scan, heeft dat op basis van gegevens van de RDW ook al gedaan voor het totale Nederlandse bedrijfswagenpark.
Dat behelst volgens de RDW-gegevens 222.700 voertuigen boven de 3,5 ton. In totaal 115.200 voertuigen voldoen niet aan de voorwaarden om voor uitstel dan wel vrijstelling in aanmerking te komen. Deze voertuigen zijn dus vanaf 1 januari 2025 niet meer welkom in gemeenten met een ZE-zone.
De gegevens zijn verdeeld in drie categorieën. Allereerst zijn dat N2-voertuigen met een maximum GVW van 3501 kg. Deze klasse is goed voor 13.100 voertuigen. Daarvan mogen er 1.900 meteen vanaf 2025 de ZE-zone niet meer in. 1.100 voertuigen uit deze klasse zijn al zero-emissie. 3.500 voertuigen mogen de ZE-zone in tot 1 januari 2027, 6.400 tot 1 januari 2028 en slechts 1 tot januari 2030.
De tweede klasse is N2 boven de 3,5 ton en maximaal 12 ton. Die bestaat volgens de gegevens uit 32.000 voertuigen. Maar liefst 22.000 daarvan mogen per 1 januari a.s. niet rijden in een ZE-zone. Er zijn volgens de geleverde gegevens van RDW 5.500 zero-emissie vrachtwagens die de ZE-zone in mogen (een aantal dat ons bijzonder hoog lijkt, redactie TTM.nl). 4.000 voertuigen mogen tot 2030 de ZE-zone in rijden, van 2025 tot 2029 vervallen de toegangsrechten van jaarlijks circa 100 voertuigen, verdeeld over het hele jaar.
De grootste categorie is N3 (alles boven 12 ton), met volgens RDW 177.600 voertuigen. Daarvan mogen 91.300 voertuigen vanaf 1 januari 2025 niet de ZE-zone in. 3.800 voertuigen mogen er wel in en ook hier zijn er voertuigen die tot een bepaald jaar entree hebben in de ZE-zone. Maar liefst 78.800 voertuigen mogen er tot 2030 in, in de jaren 2025 tot en met 2026 zijn er telkens 300 tot 600 voertuigen die afvallen en niet meer de ZE-zone in mogen rijden.
De aantallen lijken heel hoog, maar niet alle voertuigen die een ZE-zone wel of niet in mogen rijden zullen dat ook daadwerkelijk doen. Een vrachtwagen voor internationaal transport komt nooit in hartje Utrecht of Amsterdam. De cijfers van RDW, correct op ZE-Scan ten tijde van het publiceren van dit artikel, geven echter een aardige indicatie van het Nederlandse wagenpark en de gevolgen van de invoering van de ZE-zones.


Te gek voor woorden: vanaf 1-01-2025 mag ik met mijn fraaie 4 assige euro 6 bakwagen de meeste grote(re) steden niet meer in om mijn grossiers te bevoorraden.
Hij is dan 6 jaar oud en volgens de alwetende ambtenaren niet schoon genoeg meer!
Ik heb schoon genoeg van deze regelaars want ik moet afscheid nemen van een aantal goede en trouwe klanten die ook hier niet blij mee zijn daar zij niet weten hoe nu verder.
@jan laat ze het lekker uitzoeken in die k*t steden. Is nog zat te doen in de wat kleinere dorpen/steden.
Ik kan het mis hebben maar ik lees het volgende: “Heeft u Euro 6-bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal vijf jaar oud zijn? Daarmee mag u tot 1 januari 2030 zero-emissie zones in”. Dus nog 5 jaar meer, de wagen is dan 11 jaar oud.
Het zijn vaak Europese Bepalingen:die in Brussel het het licht hebben gezien,en voor bevoorrading,bent u aangewezen op de lichte Elektrische-besteltrucks!,gezien volgens hun om de CO2 uitstoot te verminderen,in vooral de centrums van de plaatsen/steden. De wereld verandert,verander mee.En daarnaast zal vooral voor de lange afstanden,het heden en de toekomst liggen bij de waterstof-aandrijvingen.Motto is: een Wereld zonden alwetende ambtenaren,kun je ook vertalen,en gezien worden: het Opium voor de Vrachtauto-Chauffeurs.Had maar een ander vak moeten leren.Maar vaak de Teksen tegengekomen,wij zoeken collega’s.op de zijkanten/achterkanten,van vooral wij zoeken Vrachtwagen-Chauffeurs,en ook op de vele bedrijfs-busjes etc.En vele hebben al gekozen in andere beroepen:oa bij de Politie/Brandweer/dienstverlenende beroepen.En vooral voor die beroepen,dat je normale werktijden kent,en vooral in het sociale verkeer kunt deelnemen.Als de wereld zal vergaan,dan hangen die ambtenaren nog aan een koordje aan het Europese Kantoorgebouw in Brussel?.Het zal wel een hyphotese blijven,maar wel een eerlijke ontwikkelingen,in het voortbestaan van het echte vakman-schap en vooral het blijven volgen van de curcus Code 95,en veiligheden curcus,om als beroeps-vakman deel te blijven houden aan het goederen-vervoer.Wat u doet met mijn betoog.behoort tot uw Competentie.Adieu.
Geachte Redactie: bedankt voor uw plaatsen van mijn betoog,als voormalig Technicus,en behorend bij de nieuwe groep Senioren,die heel veel kennis beztten,en dat is héél divers.Mijn profiel: is heden nog de leeftijd van 80 jaar bereikt.En ook gebruik maakt van de moderne wiskunde: VENN DIAGRAM: inhoudende: Logische Grafische Voorstelling: uitgedrukt in Cirkels:wie past bij of in mijn Cirkel;.Geleerd bedrijfsmatig om vooral verbindingen te zien,en te maken om vooral fijne mechanische componenten in apparaten,weer op de juiste verbindingen te laten werken.En Beroeps-Chauffeurs zijn daar ook dagelijks mee bezig,om veilig/betrouwbaar/en met volle verstand zeer zuinig te kunnen rijden.Hulde aan de Beroeps-Goederen Vervoerders.Als Brussel het niet doet. dan ik wel,als Senioor van 80 jaar.
aanvulling:De Heilige Graal is:(bronvermelding) waterstofmagazine.nl (tik in) datum: 1-02-2024 Sellaris Groep komt met serie nieuwe bestelwagens op waterstof(tik in) Nederland:Holthausen ontwikkelt H2-truck werkt bij Arctische temperaturen(tik in)datum:24-01-2024 Duitsland: drie nieuwe Hyundai koelwagens op waterstof,en vooral in Zwitserland worden steeds meer gebruik van gemaakt,voor waterstof-aandrijving,en vooral Hyundai is daar,veel gevraagt. En weten dat ook in het Europees Parlement ook?.
Hansie,
Moeilijk verhaal allemaal vooral 2e bericht, wat probeer je nou te vertellen?
Zoals het artikel al vermeldt: het is niet nodig dat 100% de ZE-zone in moet.