Belgen lopen te hoop tegen oostblok chauffeurs

Belgen lopen te hoop tegen oostblok chauffeurs featured image

Op het bedrijfsterrein van Total in de Antwerpse haven hebben vorige week enkele honderden vrachtwagenchauffeurs uit acht West- en Noord-Europese landen een meeting gehouden om aandacht te vragen voor de goedkope Oost-Europese concurrentie die hen naar eigen zeggen recht naar het faillissement leidt.

blokkadeOok staatssecretaris voor Fraudebestrijding John Crombez (sp.a) was op de betoging aanwezig en betuigde zijn steun aan de chauffeurs, al verklaarde hij dat de federale regering al heel wat maatregelen heeft genomen om misbruiken tegen te gaan. Volgens zegsman Kris Fruru  Owner Drivers United staat het water vooral de kleine en middelgrote transporteurs aan de lippen. “Als er niet dringend iets gebeurt, stevent negentig procent onder hen nog dit jaar af op het faillissement”, vreest hij. “We worden volledig weggeconcurreerd door malafide praktijken.” Initiatiefnemer van de Owner Drivers is Klaas de Waardt, die we in Nederland kennen van de VERN. De Waardt is erin geslaagd zijn Belgische, Duitse en Scandinavische collega’s te laten aansluiten bij zijn plannen om de Europese politici te overtuigen dat wat er in het wegtransport absoluut niet langer kan. Fruru benadrukt dat de actie van zaterdag niet tegen de Oost-Europese chauffeurs zelf is gericht. “Het gaat hier niet om de chauffeurs, want zij worden als het ware als slaven ingezet, maar om de mensen die grof geldgewin op korte termijn zien in de transportsector. We richten ons tegen de – onder meer Belgische – logistieke bedrijven die dit mogelijk maken.”

TLV wil controles op onwettig vervoer

Brancheorganisatie TLV (Transport en Logistiek Vlaanderen) pleit ervoor dat controles gericht moeten zijn tegen onwettig vervoer dat de concurrentie vervalst én op de al dan niet naleving van Europese en nationale wetgeving.  “Op dit moment laait de crisis hoog op en de dieselprijs is nog steeds aan het pieken. Deze tijden zijn dus op zijn zachtst gezegd uiterst moeilijk te noemen voor elke transportondernemer.” Maar niet alleen de hoge dieselprijs maakt het leven van de wegvervoerder op dit moment moeilijk, stelt TLV. “Daarnaast stelt zich de vraag naar de controles op praktijken die niet volgens het boekje verlopen. Zo mogen ondernemers uit de nieuwe EU-landen slechts drie keer op zeven dagen tijd een nationaal vervoer binnen België uitvoeren, de zogenaamde cabotage. Maar hier wordt zo goed als nooit op gecontroleerd.” Ook verzet TLV zich tegen alle vormen van systematische inbreuken op de nationale en Europese wetgeving. Volgens TLV worden tal van Belgische bedrijven vaak zwaar beboet voor minieme overtredingen die de verkeersveiligheid niet schaden of oneerlijke concurrentie in de hand werken. TLV  pleit er dan ook voor om van “de controle op onwettelijke transporten die de concurrentie vervalsen een prioriteit te maken. Taalproblemen mogen hierbij geen excuus zijn om buitenlandse overtreders niet consequent aan te pakken”.

De Europese Commissie heeft inmiddels zeven lidstaten gewaarschuwd dat de zelfstandige chauffeurs uit die landen zich moeten houden aan de Europese richtlijn over de werktijden in het wegvervoer. Brussel dreigt naar het Europese Hof te stappen als de betrokken lidstaten niet binnen twee maanden aangeven hoe zij de arbeidstijden van de eigen rijders volgens de richtlijn regelen.

 Bronnen: Belang van Limburg en TLV

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer