Op basis van een door D-TEC gebouwde deelbare containertrailer ontwikkelde Burgers Carrosserie uit Aalsmeer een distributie-LZV waarvan beide trailers met een conventionele laadklep en/of een koel-/vriesinstallatie kunnen worden uitgerust.
Hart van de combinatie vormt de 1-of 2-assige Combidolly die de voorste met de achterste oplegger koppelt. Feitelijk is het dus een LZV van het B-double type met als verschil dat het achterste deel van het chassis met schotel en al afkoppelbaar is. Dit chassisdeel is door middel van een lange, aan het uiteinde taps toelopende koker aan het chassis gekoppeld waardoor ook het manoeuvreren makkelijk is. Burgers bouwt momenteel op basis van dit concept een gesloten opleggercombinatie voor geconditioneerd vervoer met een lage schotelhoogte (vanaf 1,12 m) die bestaat uit een voorste oplegger van 8,20 m en een normale twee-of drie-assige trailer van 13,60 m. Als tweede variant volgt er een combinatie met een tweetal 10,5 m lange citytrailers. Voor beide varianten bestaat de mogelijkheid om probleemloos een koel/vriesinstallatie maar ook een conventionele laadklep te monteren. De opleggers kunnen volledig naar klantenwens worden uitgevoerd, dus ook met drie compartimenten of doorlaadmogelijkheid. Het aantal assen wordt eveneens in overleg met de klant bepaald, net als het aantal gestuurde en liftbare assen. Verder voordeel is dat de trailers ook individueel ingezet kunnen worden, waarbij de 8,20 m lange oplegger een even praktische als wendbare vervanger van een bakwagen kan zijn. Burgers ziet voor het voertuig uitstekende mogelijkheden in de distributiesector en met name de supermarktwereld, stukgoed en bloemen en planten. In de toekomst denkt Burgers op basis van het zelfde concept ook een double deck oplegger met een lengte van 13,60 m of een standaard schuifzeiltrailer te bouwen. Volgens Burgers bestaat binnen de huidige wetgeving zelfs de mogelijkheid om trailers van 10,50 m en van 11,30 m te combineren. Dirk van den Broek en Jooren Transporten zijn de eersten die inmiddels voor de Burgers/D-Tec B doubles hebben gekozen. Jooren Transporten verricht al vele jaren een deel van de transporten voor de supermarktketen Dirk van den Broek, Digros, Bas van der Heijden, Dirck III Slijterijen en Dirx Drogisterijen en gaat nu twee van deze LZV-combi’s voor dat vervoer inzetten. Zeker voor de belevering van verder gelegen supermarktvestigingen of het inter DC transport biedt deze LZV-oplossing goede kansen. Binnen de supermarktdistributie is sprake van het vervoer met karren, containers en pallets en gemeten naar de containers gaan er 54 eenheden in een normale 13,60 m trailer. De 10,55 m opleggers bieden ruimte aan 42 van die eenheden, waardoor er in een LZV verband dus plaats is voor 84 containers.
