Cargoboss van Daalen heeft dealer aan huis • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Cargoboss van Daalen heeft dealer aan huis

(JUNI 2015) – Cargoboss van Daalen is een van de vele transportbedrijven die Transportcentrum Westland in Maasdijk als domicilie hebben. Bovendien beschikt het transportbedrijf (of eigenlijk zijn het er twee) over een ongekende luxe: een dealer op het eigen bedrijfsterrein. TTM.nl sprak over de voor- en nadelen daarvan met wagenparkbeheerder Paul Steentjes.[INDEX – TTMnl2016_3_58]

Cargoboss van Daalen is een concern met twee aparte werkmaatschappijen: Cargoboss, herkenbaar aan de groen-crème gekleurde combinaties, en Van Daalen Transport, altijd gekleurd in het rood met crème. Beide bedrijven vervoeren AGF vanuit het Westland, naar Duitsland, Frankrijk en Zwitserland . Twee werkmaatschappijen dus. Is het niet handiger om de twee bedrijven samen te voegen? 

“Dit is uit de historie zo gegroeid”, zegt Gerard van den Bos, die samen met Aris van Daalen de directie vormt. “We werken graag met kleinere business-units, dat is bedrijfsmatig beter.” Cargoboss beschikt over 60 combinaties, voornamelijk bakwagens met wipkarren, Van Daalen over 50 combinaties. “De activiteiten groeien nog altijd, en dus het wagenpark ook”, aldus wagenparkbeheerder Paul Steentjes. “Vaak voegen we wagens toe in seizoensdrukte. Bijvoorbeeld vijf nieuwe combinaties in het voorjaar, die worden dan ingereden, en de vijf combinaties die worden vervangen verdwijnen dan in het najaar. Zo hebben we tijdelijk extra volume tijdens de seizoenspiek.”

TTM2016_3_58_62_wagenparkbeheer_cargoboss_foto1

Gevoel
De twee transportbedrijven Cargoboss en Van Daalen hebben allebei een stijl en identiteit, maar ook een eigen truckmerk: Cargoboss rijdt Scania, Van Daalen met Volvo. Wat is daar de reden van? “Dat is zo gegroeid, de bedrijven hebben een band met die merken”, zoekt Steentjes naar het juiste antwoord. “Gevoel”, schiet Van den Bos hem te hulp. “Het ene bedrijf heeft bij Scania een goed gevoel, het andere bij Volvo. Daar zit historie in, een relatie ook.” Maar het zou inkooptechnisch toch veel voordeliger zijn om met één merk in zee te gaan, zeker als het vervoer grotendeels hetzelfde is? “Misschien wel, en ik zeg niet dat dat ook nooit zal gebeuren, maar gevoel telt ook. In dit bedrijf gaat TCO niet altijd boven alles. Twee merken heeft ook een voordeel: je kunt prestaties van de trucks onderling vergelijken”, aldus de directeur.

Op de vingers
Die ‘relatie’, die Van den Bos noemt, is met Scania wel heel intens. Scania-dealer Maasdijk huurt de werkplaats van Cargoboss Van Daalen. De panden grenzen aan elkaar en Paul Steentjes loopt vanuit zijn kantoor zó de werkplaats in. “Een strategische vestiging”, glimlacht Steentjes, “maar vergeet niet dat deze dealer ook andere transportbedrijven uit de regio als klant heeft.” Scania is al sinds 2002 , toen Cargoboss het onderhoud outsourcte, een huisgenoot van het transportbedrijf. De voordelen zijn volgens Steentjes duidelijk: “Korte communicatielijntjes, snel handelen, nooit de auto naar de dealer hoeven brengen. En ik kan altijd zelf even gaan kijken of de auto al klaar is!” Dat is tegelijk ook misschien een nadeel van de dealer zó dichtbij: “Ik zit er natuurlijk wel heel dicht op. En ik wil ze ook niet op de vingers kijken.” Paul Robijn, servicemanager bij Maasdijk, begrijpt Steentjes wel. “Maar wij ervaren het niet zo dat we op de vingers worden gekeken. Er is dagelijks afstemming tussen Paul en de monteurs, over wat er de volgende dag moet gebeuren. Die samenwerking is optimaal.” Perfect dus, als de dealer naast het transportbedrijf zit? “Perfect is het natuurlijk nooit”, zegt Robijn voorzichtig. Steentjes voert namelijk voertuigkarakteristieken, onderhoudsplanning en zaken als kilometerstanden in op een Excel-sheet. “Dat is de basis van mijn werk, ik werk al vijftien jaar op deze manier”, zegt Steentjes. “Ik krijg van de chauffeurs rapportages over de auto, ik voer die in op de Excel-sheets,  samen met de kilometerstanden en zo plan ik het onderhoud. Dat gaat prima, zo werk ik voor de Scania’s van Cargoboss en de Volvo’s van Van Daalen.” Robijn geeft toe dat de planning van het onderhoud van de Scania’s goed verloopt, maar hij zou Steentjes willen aanmoedigen om gebruik te maken van pro-actief plannen in combinatie met Scania’s tool Remote Diagnostics. “Daar valt toch wel wat efficiencyvoordeel te behalen, al is het misschien niet zo groot als bij een bedrijf dat de dealer wat verder weg heeft zitten. Nu werken wij uitstekend samen op basis van goed vertrouwen, en daar is ook veel voor te zeggen.” Robijn is ontegenzeggelijk blij met het onderhoud van de Scania’s van Cargoboss. “Natuurlijk zouden we graag zien dat Van Daalen ook met Scania’s zou gaan rijden”, zegt hij gekscherend richting Steentjes. Robijn beseft echter dat een hercalculatie ook ooit zou kunnen betekenen dat Cargoboss Van Daalen enkel nog met Volvo’s zou gaan rijden. “Dat zou serieus verlies van business voor ons zijn”, aldus Robijn, die schat dat Cargoboss goed is voor een belangrijk deel van de omzet.

Aslastmeting
De Volvo’s van Van Daalen Transport worden niet bij de huisdealer onderhouden. “Heel vroeger een tijdje wel, maar nu gaan die weer naar de Volvo-dealer hier op het Transportcentrum. Op een steenworp afstand, dus ook daar hebben we letterlijk korte lijntjes mee”, zegt Steentjes. Vanwege het grote aantal transportbedrijven op Transportcentrum Westland zijn er ook dealerschappen van MAN, Mercedes-Benz en Renault Trucks te vinden. Bandenonderhoud vindt plaats bij Stehouwer Profile Tyrecenter, ook op hetzelfde Transportcentrum. Cargoboss Van Daalen heeft een eigen Ventech bandenspannings- en aslastmeter op het terrein. “Bij het wassen, één keer per week, wordt de bandenspanning gemeten met dit systeem”, zegt Steentjes. “De aslastmeting is voor onze chauffeurs niet verplicht als ze wegrijden, maar een controle wordt zeker wel gewaardeerd.”

Gerard van den Bos en Paul Steentjes Steentjes op zijn werkplek Scania zit echt één deur verder

Er wordt bij Cargoboss Van Daalen geïnvesteerd in goed materieel. In een Scania V8 bijvoorbeeld voor de dubbelbemande ritten van Cargoboss, maar ook zijn alle boordcomputers recent vervangen door units van Transics. Cargoboss Van Daalen rijdt naar Frankrijk, en dat betekent dat het bedrijf te maken heeft met de Belgische kilometerheffing. “Wij hoopten dat die met hetzelfde systeem zou worden verrekend als in Frankrijk, maar voor de zekerheid hadden we toch al OBU’s ingeslagen. Ruim op tijd ja, wat er wel voor zorgt dat we zonder de kinderziektes die andere bedrijven hebben die tolkastjes kunnen gebruiken. Waar de EU wel wat aan moet doen is een uniforme OBU. We hebben nu voor België, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland allemaal aparte tolkastjes op de voorruit. Dat ziet er niet uit en het gaat ten koste van de veiligheid. Die hele voorruit zit vol!”

#huisdealer #tweemerkenstrategie #belgischetol

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer