D66 echoot roep om meer inspecteurs ILT

D66 echoot roep om meer inspecteurs ILT featured image

D66 wil dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meer inspecteurs krijgt, zodat er beter toezicht kan worden gehouden op chemische bedrijven, luchtvaart en vervoer van gevaarlijke stoffen.  Volgens Tweede-Kamerlid Stientje van Veldhoven moet het lukken om de ILT er 1,5 miljoen euro extra bij te geven. Dat zei ze maandagochtend, vooruitlopende op het begrotingsdebat over Infrastructuur en Milieu later deze week. Vorige week riep TLN ook al op om ILT met meer inspecteurs te laten werken.

ILT controle”De komende jaren wordt er nog behoorlijk bezuinigd op de ILT en dat baart me zorgen”, aldus Van Veldhoven. ”Die bezuinigingen mogen niet ten koste gaan van de inspecties. Sterker nog, daar moet geld bij.” Volgens D66 staat er op de begroting van staatssecretaris Wilma Mansveld een potje van 23 miljoen euro voor het opvangen van mogelijke tegenvallers bij bodembescherming. Daar kan wel 1,5 miljoen euro uit, vindt de D66-politica.

De bezuinigingen op de ILT komen de veiligheid niet ten goede, denkt Van Veldhoven. Ze verwijst naar incidenten zoals bij Odfjell, een chemisch bedrijf in de Rotterdamse haven dat lang de regels aan de laars lapte. Ook blijkt er volgens Van Veldhoven veel mis te zijn met het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg. ”In een dichtbevolkt land als Nederland met veel industrie heb je gewoon goede inspecties nodig”, vindt Van Veldhoven. ”Ook de iets kleinere, chemische bedrijven moeten goed gecontroleerd worden.”

De ILT is in 2012 ontstaan door een fusie tussen de VROM-inspectie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De dienst houdt onder meer de veiligheid van bouwwerken en het drinkwater in de gaten, let op de afvalverwerking, controleert het trein- en luchtverkeer en checkt of chauffeurs zich aan de rij- en rusttijden houden. De ILT heeft door bezuinigingen vanaf dit jaar 0,7 miljoen euro minder te besteden. Dat bedrag loopt op tot 11,4 miljoen euro in 2018.

Vorige week riep TLN ook al op om ILT met meer inspecteurs te laten werken.

Eén reactie op “D66 echoot roep om meer inspecteurs ILT

  1. Johan

    dat er van alles mis zou zijn met transporten over de weg mag de D66 politica dan ook eens graag onderbouwen: wat is er precies mis?
    verder ligt het probleem voor een groot gedeelte bij de afzender, die hoeft middels een simpele checklist maar te kijken of de vervoerder de goederen kan/mag laden.
    echter uit geldelijk gewin gebeurt dat niet zo vaak. men realiseert zich vaak niet dat voor een paar % verschil ook een kwalitatief goed vervoerbedrijf de taak kan volbrengen.
    en dan kom je als afzender ook niet negatief in het nieuws… maar ja…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer