Duitse grenscontroles, wat houdt dat precies in?

Duitse grenscontroles, wat houdt dat precies in? featured image

Duitsland wil vanaf maandag 16 september paspoortcontroles invoeren aan alle Duitse buitengrenzen, inclusief Nederland. Tijdens de coronaperiode en het EK voetbal in Duitsland hebben we kunnen zien welke verregaande problemen grenscontroles kunnen veroorzaken. Chauffeurs moesten soms onmenselijk lang wachten. Daarnaast kost elk uur wachttijd honderd euro per chauffeur. Transport en Logistiek Nederland spreekt haar bezorgdheid uit.

“Nu Duitsland een periode van zes maanden grenscontroles aankondigt, maken wij ons grote zorgen om de gevolgen hiervan. We vrezen voor grote economische en sociale schade, waardoor producten niet op tijd aankomen, handelsstromen in de war geschopt worden en de planning van transportbedrijven ernstig verstoord raken. Duitsland is de grootste economie van de EU en ondermijnt hierdoor het Schengenakkoord en het vrij verkeer van goederen. Dit heeft zware gevolgen op een beroepsgroep die hier niets mee te maken heeft”, aldus TLN.

De Duitse maatregelen zijn bedoeld om terrorisme tegen te gaan en te voorkomen dat er mensen Duitsland inreizen zonder visum. De vraag is nu hoe streng de controles uiteindelijk in de praktijk hard gemaakt zullen worden. Hoe vaak en waar wordt er precies gecontroleerd? Als er daadwerkelijk zes maanden lang intensief wordt gecontroleerd, pleit TLN voor een gecoördineerde Europese aanpak. Aangezien Duitsland negen buurlanden heeft, is het van cruciaal belang dat er tijdens de controles vrije doorgang wordt gegarandeerd voor beroepschauffeurs. Duitsland heeft al toegezegd het handelsverkeer niet te willen belemmeren.

foto ter illustratie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer