Hiab lanceerde onlangs haar nieuwe grootste kraan: Hiab X-HIPRO 1058. Kort daarna volgde de Hiab X-HIPRO 858. Hiermee werden in de markt twee nieuwe sterke, rendabele en zeer gebruiksvriendelijke kranen op de markt gebracht welke zich niet alleen onderscheiden in hefvermogen, maar ook in precisie, veiligheid en duurzaamheid. Sinds die tijd zijn er vele aanvragen geweest voor deze kranen. Inmiddels zijn de eerste opbouwen afgerond en afgeleverd aan Hamer en Baars.

Niet alleen de capaciteit maakt deze kranen indrukwekkend, ook het gebruik van VSL+ werkt mee aan de grote prestaties van deze kranen. VSL+ (Variable Stability Limit +)reguleert automatisch en direct de maximum capaciteit van de kraan ten opzichte van de stabiliteit. Dit gebeurt door het constante meten, en bijsturen, van de druk op elke steunpoot ten opzichte van de lading. Hierdoor is het ook mogelijk om met beperkte steunpootsprei gebruik te maken van de grote kracht die deze kranen te bieden hebben. VSL+ is speciaal ontwikkeld voor de grote kranen van Hiab, naar aanleiding van speciale wensen uit de markt. Met VSL+ is tot 40 procent meer capaciteit uit de kraan te halen. Niet alleen de extra capaciteit met VSL+, maar ook de bevestiging middels vaste voet voor extra stabiliteit is nieuw voor deze kranen. Daarnaast heeft Hiab geïnvesteerd in een verbeterd hulpframe om deze kranen op te monteren, waardoor een kortere opbouwtijd mogelijk is. De kraan is twee keer zo snel gebruiksklaar doordat de steunpoten sneller uitschuiven, door de combinatie van een hydraulische cilinder met een ketting.
Hamers nieuwe Daf met Hiab X-HIPRO 858 zal onder meer gebruikt worden voor het vervoer van installatiemateriaal voor tankstations.
Baars’ nieuwe Scania met Hiab X-HIPRO 1058, welke is uitgerust met een Sterk centraal vetsmering systeem, zal onder meer gebruikt worden voor het vervoeren van baggermaterieel en diverse aannemingsmaterialen voor overige opdrachtgevers.
