Fischer Weilheim gelooft in HAD • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Fischer Weilheim gelooft in HAD

Wie het terrein in rijdt, heeft 4×4 aandrijving nodig. Maar ja, wie rijdt er nu altijd in het terrein, en heb je 4×4 wel altijd nodig? Die vraag stelde het bouw- en transportbedrijf Fischer uit het Duitse Weilheim zich ook. Het antwoord op die vraag luidt: HAD. [index TTMnl2016_3_52]

HAD dus, of te wel Hydraulic Auxiliary Drive, een systeem dat Mercedes-Benz vorig jaar introduceerde. We reden er toen ook al eens mee, maar nu kunnen we het systeem pas echt in de praktijk bekijken, bij de firma Fischer. Even het geheugen opfrissen: wat is HAD ook al weer? Hydraulic Auxiliary Drive is een systeem een gewone 4×2 via twee hydraulische naafmotoren in de voorwielen tijdelijk 4×4 aandrijving krijgt. Een systeem dat dus vooral bruikbaar lijkt voor voertuigen in de bouw of bouwdistributie.

10.000 ton
Daarom zijn we ook op bezoek in het Zuid-Duitse Weilheim. Bij Fischer, een bouw- en transportbedrijf dat al bestaat sinds 1927. “Acht locaties, 320 medewerkers, 180 voertuigen, waarvan 80 kippers”, somt Joachim Schmid, managing director van Fischer Weilheim op. Tevens heeft Fischer Weilheim 110 constructievoertuigen. “Per dag en per bouwsite vervoeren we 10.000 ton zand en grind per dag”, vertelt Schmid.

Snel duidelijk Fischer Weilheim is een echte Mercedes-Benz bedrijf. Negentig procent van de vloot bestaat uit auto’s van het merk uit Stuttgart. Wat het andere merk is, wil Schmid niet kwijt. Veel van die Mercedessen waren voorzien van permanente 4×4 aandrijving, dus leek Fischer het uitgelezen bedrijf om HAD in de praktijk te testen. “Uiteindelijk rijden onze auto’s 85.000 km per jaar. We hebben één Arocs met HAD op proef gehad. Die reed 130.000 km in 18 maanden. De voordelen waren al snel duidelijk. HAD werkt namelijk alleen als je het nodig hebt. 6.250 Nm koppel per wiel, met een druk van 450 bar. Een Arocs met HAD weegt 400 kg minder dan eentje met 4×4, dus dat levert payload op. De stuurhoek is met 4×4 beperkter, dus met HAD is het beter manoeuvreren. En, niet onbelangrijk, wij boekten met HAD een brandstofverbruik dat vijf procent lager is dan met permanente 4×4. Scheelt op jaarbasis toch zo’n 2.000 euro per voertuig”, aldus Schmid.

Zelfvoorzienend
Schmid, trotse ondernemer als hij is, neemt ons mee de werkplaats van het bedrijf in. Daar kijken we onze ogen uit, want Fischer Weilheim doet bijna alles zelf. “Er werken hier 60 man personeel”, zegt chef werkplaats Wolfgang Mayr. Dat mag ook wel, want naast een werkplaats is er een speciale bandenworkshop waar eigenhandig banden worden gerepareerd en van een nieuw loopvlak worden voorzien. Ook is er een eigen onderdelenmagazijn, spuitcabine, zandstraalcabine, een roetfilterservice en een wasstraat. De werkplaats is gecertificeerd voor TüV-keuringen en is servicepartner van Fliegl, Meiller, Cramaro en Schmitz Cargobull. “Elk voertuig van ons komt eenmaal in de drie weken in de werkplaats voor check”, vertelt Mayr. Ook de constructievoertuigen worden zelf onderhouden, inclusief alle hydraulica.  De expertise van het Fischer-personeel is inmiddels zo groot dat ook andere bedrijven hun onderhoud toevertrouwen aan Fischer Weilheim.

Stuk
Mooi natuurlijk, zo’n werkplaats, maar nog liever zien we een Arocs met HAD aan het werk. Dat kan ook, want voor een ritje naar een nabijgelegen groeve staat een Arocs met chauffeur Rainer klaar. Eerst rijden we even, geladen en wel, naar de weegbrug: 40,3 ton totaal, waarvan 14,7 voor de Arocs met oplegger. Rainer rijdt sinds een paar maanden op de Arocs met HAD en dat bevalt hem goed. “Uitstekend zelfs. Hiervoor reden we met MAN’s met HydroDrive, maar die moesten nogal vaak naar de garage”, zo verklapt Rainer het andere merk dat zijn baas niet wilde prijsgeven.” Met een druk op de knop in het dashboard schakelt hij, als we eenmaal zijn aangekomen in de groeve, HAD in. En jawel, zonder ook maar enige moeite rijden, keren en manoeuvreren we ons over het terrein. Het heeft net twee dagen geregend rond Weilheim an der Teck en de modder is alom aanwezig, maar de Arocs lijkt het niet eens op te merken.

Mercedes-Benz  doet inmiddels goede zaken met HAD. Er zijn al 700 trucks met HAD verkocht. Het kost weliswaar 10.000 euro aan meerprijs, maar klanten ontdekken de voordelen snel. Inmiddels wordt 65 procent van de Arocs 4×2 trekkers met HAD verkocht, zegt Mercedes-Benz. HAD wordt overigens ook leverbaar op de Actros SLT. Het systeem overtuigt dus, zeker in de praktijk. Joachim Schmid: “Eén ding is wel gebleken uit onze praktijkproef: we dachten altijd dat 4×4 echt nodig was, maar dat is eigenlijk alleen zo als het heel modderig of glad is. In negentig procent van de gevallen volstaat HAD. We hebben na de proef 13 Arocs voertuigen met HAD aangeschaft. We hebben nu nog 20 Arocs met permanent 4×4. Maar het aandeel daarvan in onze vloot gaat zeker minder worden. Als we nu moeten kiezen, kiezen we voor HAD. Er is zelfs een kans dat we permanente 4×4 helemaal uitfaseren uit onze vloot .”

TEKST: Arjan Velthoven

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer