Foto’s: Eerste beelden en info Tesla Semi

Foto’s: Eerste beelden en info Tesla Semi featured image

Tesla heeft afgelopen nacht in haar thuisbasis Hawthorne, Californië haar elektrische truck onthuld. Op het podium achter topman Elon Musk stonden twee 6×4 trekkers. De Tesla Semi moet in 2019 in productie gaan. Volgens de fabrikant levert de Semi een veel lagere kilometerkostprijs dan een dieseltruck, wordt de veiligheid verhoogd en is de rij-ervaring voor chauffeurs beter dan ooit.

De Tesla Semi heeft vier motoren op de achterste twee assen, gelijk aan de krachtbronnen die worden gebruikt voor de Model 3 personenauto.

Het vermogen is niet bekend gemaakt, wel schermde Musk met acceleratiecijfers. De acceleratie van de trekker alleen van 0 naar 60 mijl (96 km/h) gebeurt in vijf seconden. Met een 40 tons combinatie gebeurt dezelfde sprint in 20 seconden. Heuvelop is de Semi volgens Tesla veel sneller dan een dieseltruck. Hij kan een vijf procentshelling met 65 mijl per uur volbrengen. Het ontbreken van koppeling of transmissie zorgt voor een veel sneller op het asfalt krijgen van vermogen. De regeneratie bij afdalen leidt 98 procent van de kinetische energie terug naar de accu’s. Dat scheelt remslijtage. Zoveel zelfs dat Musk suggereerde dat remvoeringen nooit vervangen hoeven te worden. De prestaties van de Semi zorgen er volgens Tesla voor dat de truck veel makkelijker in het verkeer mee kan dan een trager accelererende dieseltruck.

In de cabine zit de chauffeur op een centrale plek. Hij kan makkelijk in- en uitstappen en kan in de cabine staan. Voor de chauffeur zijn twee touchscreen displays met info over navigatie, maar ook over de dodehoek en alle elektronische gegevens van de auto. De Semi is via een eigen boordcomputer verbonden met de thuisbasis voor planning en wagenparkbeheer.

De Tesla Semi heeft een actieradius van 800 km. Opladen gaat onderweg gebeuren met Megachargers, de truckvariant van de Superchargers die Tesla nu al heeft voor haar personenauto’s. In 30 minuten tijd is het mogelijk de accu’s te laden voor een afstand van 400 mijl. Dat kan gebeuren tijdens laden en lossen, maar ook tijdens een stop vanwege rij- en rusttijden.

Omdat de Tesla Semi volledig elektrisch is moet de veiligheid heel hoog zijn. De accu’s zijn extra versterkt tegen ongevallen. De plek van de accu’s geeft de Semi tevens een laag zwaartepunt. De voorruit is gemaakt extreem sterk glas, dat volgens Musk bestand is tegen ‘nucleaire explosies’. Scharen is volgens Tesla niet mogelijk met de Semi. Instabiliteit wordt gedetecteerd door de aandrijflijn die vervolgens met een positief of negatief koppel op elk aangedreven wiel reageert, terwijl tevens de remmen worden bediend. De Semi is ook uitgerust met 360 graden camera’s die alles rond de truck zien. Enhanced Autopilot houdt in dat de Semi een automatisch noodremsysteem heeft, automatische rijstrookaanwijzingen en event registration. De Semi is voorbereid op platooning. De volgende Semi’s kunnen daarbij autonoom rijden.

Musk trok op een beetje vervelende manier vaak de vergelijking met een dieseltruck. Op één punt had hij daarin zeker gelijk: vanwege minder bewegende delen in de aandrijflijn is minder onderhoud nodig. Hij garandeerde een levenscyclus van batterijen en motoren voor 1,6 miljoen kilometer. De Semi is uitgerust met Remote Diagnostics. Het is overigens mogelijk om, mocht een van de motoren uitvallen, met de rest van de motoren maar met gelimiteerde power, toch verder te rijden.

Musk was ook open over de kosten van de Semi. De gebruikskosten dan, want over een aanschafprijs werd niet gerept. Wel is het al weer mogelijk om a raison van 5.000 dollar een Semi te ‘reserveren’. De Tesla Semi verbruikt minder dan twee kilowattuur energie per mijl en kan dus op één acculading 500 mijl rijden. Volgens Tesla is dat voldoende voor veel toepassingen, omdat 80 procent van de vrachten in Amerika over minder dan 250 mijl wordt verplaatst. Musk rekende tijdens de presentatie voor dat de Tesla Semi de transportondernemer per mijl 1,26 dollar gaat kosten. Dat is volgens hem 20 procent goedkoper dan diesel. Als er wordt geplatoond kunnen die kosten dalen tot 0,85 dollar per mijl. Op basis van de verwachte levensduur van een miljoen kilometer zegt Tesla dat ondernemers ten opzichte van een dieseltruck 200.000 dollar goedkoper uit zijn.

5 reacties op “Foto’s: Eerste beelden en info Tesla Semi

  1. citaat: “De Tesla Semi verbruikt minder dan twee kilowattuur energie per mijl en kan dus op één acculading 500 mijl rijden”
    1,61 km = 1 mijl >> 500 mijl = 805 km 2 kWh per 1,61 km = 1,61/2 = 0,805 km/kWh
    805 / 0,805 = 1.000 kWh aan accu capaciteit noodzakelijk. Dat is 10 x de capaciteit van de Tesla Model S en die kost een ton………. prijs dus ca. 7,5 ton ???

  2. rob

    interessant ,
    groenlinks zal hier wel n subsidie voor willen geven , zo n onhaalbaar project
    kunt u die berekening ook maken voor t gewicht ?
    ben zeer nieuwsgierig ……
    ik hoorde dat er uitzonderingen gemaakt moesten , juist vanwege gewicht

  3. jan de boer

    Een 20% kostprijs verlaging van vrachtwagen transport. Interessant.
    Gaan nu alle transporteurs hun DAF, Mercedes, MAN, Volvo, Scania dealer vragen wanneer zij met zo’n goedkoop rijdende truck komen?

  4. charles

    mooi dat Tesla met zon vrachtauto komt
    het einde voor het dieseltijdperk nadert we zullen wel moeten.

  5. Rob

    Elon Musk is de grootste oplichter en fantast van onze generatie. Hij beweert de vrachtwagen in een half uur te kunnen opladen zodat hij weer 400 mijl kan rijden. Het verbruik zou 2 kilowattuur per mijl zijn. Dat is dus 800 kilowattuur voor die 400 mijl. Om dat in een half uur voor elkaar te krijgen is 1,6 megawatt aan laadvermogen nodig. Dat is net zoveel als het verbruik van 4400 gezinnen. Dat kunnen ons elektriciteitsnet en centrales nooit leveren. Kijk eens naar het vrachtverkeer op de A15: per dag passeren daar vele duizenden vrachtwagens. Absoluut onmogelijk om die ooit elektrisch te laten rijden, zeker omdat fossiel en kernenergie taboe worden verklaard. Musk roept ook dat we die vrachtwagens met zon- en windenergie gaan laden. Pure fantasie, al behang je Nederland volledig met windturbines en zonnepanelen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer