De Fuso Canter 4×4 maakt in Groot-Brittannië zijn debuut in het spoornetwerk en betreedt daarmee een compleet nieuw inzetgebied. Het in Londen gevestigde Network Rail, dat sinds 2002 verantwoordelijk is voor het onderhoud van de spoorweginfrastructuur in Groot-Brittannië, gaat voor de onderhoudswerkzaamheden aan het Britse spoor 20 speciaal uitgeruste FUSO Canter 4×4 inzetten.
Hiervoor werden de 6,5-tonners vóór de vooras en achter de achteras aanvullend uitgerust met hydraulisch verlaagbare spoorwielen. Dat betekent dat de Canters 4×4 met dubbelcabine zowel op de weg als op de rails een compleet onderhoudsteam inclusief lading en uitrusting kunnen vervoeren. De ombouwwerkzaamheden werden verzorgd door opbouwspecialist Gos Tool & Engineering in Blaenavon (Zuid-Wales). Zes voertuigen werden naast spoorwielen voorzien van een kraanopbouw om de zware spoordelen op te kunnen tillen. De andere 14 voertuigen kregen een kofferopbouw voor het vervoer van alle gereedschappen die nodig zijn voor de laswerkzaamheden.
Prima tractie
De Fuso Canter 6C18D 4×4 is prima geschikt voor doel, vanwege de lage hoogte van het voertuig kunnen de extra spoorwielen met relatief weinig ombouw worden gerealiseerd. Bovendien biedt de truck ondanks zijn compacte afmetingen en de dubbelcabine nog voldoende plaats voor de noodzakelijke opbouw. Een viercilinder dieselmotor met een cilinderinhoud van 2998 cm3 en een vermogen van 129 kW (175 pk) bij 3500 omw/min zorgt ervoor dat de Canter 4×4 met de speciale opbouw voor het spooronderhoud ook snel op zijn werkplek is. Het koppel, dat bij de 4×4 zowel door de voor- als door de achteras wordt overgedragen en op die manier voor een uitstekende tractie zorgt, bedraagt 430 Newtonmeter bij 1600 omw/min.
Snel op de werkplek
Bij reparaties is de snelheid van het voertuig van ondergeschikt belang. Met ‘snel op zijn werkplek’ wordt daarom meer de grote flexibiliteit van de Canter 4×4 bedoeld want extra straatvoertuigen waarmee tot nu toe reparatiemateriaal naar het laadstation werden vervoerd kunnen vervallen. Omdat de speciale Canter zowel op de weg als op het spoor kan rijden, kunnen zij de gehele transportlogistiek afdekken. Network Rail vergemakkelijkt met de nieuwe Canters 4×4 niet alleen de werkzaamheden van zijn reparatieteam maar profiteert daarnaast van meer efficiency en lagere bedrijfskosten.

