Rij-impressie: Fuso Canter 7C15 Eco Hybrid • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Rij-impressie: Fuso Canter 7C15 Eco Hybrid

(OKTOBER 2015) – De Fuso Canter is niet de meest verkochte vrachtwagen van Nederland. Van de Eco Hybrid versie worden er jaarlijks slechts 15 verkocht. Onbemind dus, terwijl hij ook weer niet onbekend is. De Canter Eco Hybrid leeft in groot onrecht, want op onze binnenlandse testroute ontpopt de Aziaat zich als een heuse allemansvriend.

Hybride vrachtwagens, we kunnen er wel een hele TTM.nl over volschrijven. Hoeveel truckfabrikanten hebben zich niet al de tanden stukgebeten op de combinatie van een normale verbrandingsmotor met een elektromotor? Niet technisch dan, maar commercieel. Bij de introductie van zo’n ‘groen’ voertuig stonden de zakken subsidie klaar en wilden ondernemers graag aan zo’n milieuvriendelijke hybride truck. Was de subsidie echter op, dan viel het product aan de straatstenen niet meer kwijt te raken. Daimler verdient daarom lof dat het aandurft de Fuso Canter Eco Hybrid in serieproductie te nemen, naar eigen zeggen als ‘eerste fabrikant ter wereld’. Of dat zelfvertrouwen of overmoed is, weten we nog niet als we in Deventer in de Fuso Canter EcoHybrid stappen.

Klein maar fijn, de Fuso Canter Eco Hybrid De 3.0 liter diesel hoeft slechts een deel van de aandrijving te verrichten Het is goed toeven in de cabine, maar de hele aankleding doet erg Aziatisch aan. De instap is met slechts één trede erg makkelijk. De Fuso Canter kan als distributie-auto, maar hij kan natuurlijk voor gemeentes of bouwbedrijven werken De Duonic automaat met dubbele koppeling is erg prettig om mee te rijden. Een allemansvriend in de stad Dit fijne navigatiesysteem is optioneel De diesel voldoet aan Euro 6, in dit geval met DPF, EGR, SCR en dus ook Adblue Achter de stoel is een kledinghaakje voor de jas bevestigd. Het batterijpakket zit netjes weggewerkt onder het chassis De zijborden zijn eenvoudig weg te klappen om op het ladingplatform te komen. Let op het slimme opstapje.

Sticker
Maar voordat we instappen, lopen we naar goed gebruik even een rondje om het voertuig. De cabine die Fuso op de Canter heeft gezet kennen we al een tijdje, maar met de nodige updates op cosmetisch gebied ziet het front er alleszins acceptabel uit. De blauwe sticker met de naam Eco Hybrid maakt meteen duidelijk dat het hier niet zomaar om een Canter gaat, maar om de hybride variant. Dat is ook zichtbaar aan de linkerkant van het chassis, waar de lithium-ion accu huist achter een plaatje met de tekst ‘Eco Hybrid’. Op het chassis dit keer geen box-opbouw zoals gebruikelijk bij distributieverkeer, maar een hef- en kantelbare laadbak, voorzien van een lading van 1000 kg. Een configuratie als deze gebruik je natuurlijk niet voor goederentransport van A naar B, maar wel als je werkzaam bent in de groenvoorziening of onderhoud of aanleg van wegen. Daarbij zijn ‘vrachtwagentjes’ als deze veelvuldig in gebruik. We zeggen wel ‘vrachtwagentjes’, maar dat is niet neerbuigend bedoeld natuurlijk. Juist lichte trucks als deze (de Canter Eco Hybrid weegt maximaal 7,5 ton) zijn helemaal van deze tijd. Met de totale voertuiglengte van 6,7 meter blijft het echter wel goed opletten in drukbevolkt gebied en met manoeuvreren. De laadbak alleen al, voorzien van neerklapbare zijborden,  is 504 meter lang. Hoe het ook zij: 7,5 tons vrachtauto’s als deze zullen we met toenemende internetverkopen en groeiend distributieverkeer alleen maar vaker op onze wegen gaan zien. Daarbij komt dat op lichte trucks als de Fuso Canter een C1-rijbewijs volstaat, en je niet het dure C-rijbewijs hoeft te halen.

Tien jaar garantie
De Mitsubishi Canter Eco Hybrid is met zijn aandrijving ‘in twee bedrijven’  natuurlijk technisch interessant, en daarom kantelen we voor vertrek even de cabine. Dat gaat overigens heel erg eenvoudig, met een vergrendeling links achter de cabine. De drieliter grote dieselmotor springt natuurlijk meteen in het oog. Het is een watergekoelde, direct ingespoten viercilinder turbodiesel voorzien van een turboluchtkoeler. De diesel is goed voor een vermogen van 150 pk en een koppel van 370 Nm. Half verscholen onder het chassis ligt de permanente magneet synchroon elektromotor. Die levert een vermogen van 40 kW en een koppel van 200 Nm. De elektromotor krijgt zijn voeding van een 270 volt lithium-ion accupakket dat links onder het chassis is geplaatst, goed zichtbaar achter de zij-afscherming. Het accupakket heeft een capaciteit van 2 kWh. Daimler heeft vertrouwen in de accu, want het geeft 10 jaar garantie op de belangrijkste componenten van de accu. De aandrijving is overigens altijd hybride en parallel, wat wil zeggen dat puur elektrisch rijden met de Canter Eco Hybrid niet mogelijk is. De diesel draait altijd, op zijn minst stationair, mee.

ruimtetabel

Aziatisch
Tot zover de theorie, nu willen we eindelijk wel eens onderweg. Instappen is echt een fluitje van een cent. Met slechts één trede stap je snel in en uit de Canter, een must voor wie in de distributie werkt. Onze Canter Eco Hybrid was voorzien van een comfort (2 meter brede)  dagcabine.  Dat betekent dat er tegen de achterwand, achter de stoelen, ruimte is voor een vak en een paar jashaken, maar dat is het dan ook wel. spectabelElders in de cabine is er wel voldoende ruimte voor wat paperassen. De bijrijder heeft voldoende ruimte op de brede bank. Gezeten achter het stuur valt op dat er goed zicht is, door de voorruit en de zijruiten. Met maar één spiegel is het wel goed opletten op wat er rond de truck gebeurt. De stoel achter het stuur valt op door zijn lange zitting. Er is een goede zitpositie te creëren. Als je een tijdje in de cabine verblijft, merk je dat de Fuso Canter een Aziatische truck is. Het gebruik van materialen en het comfort geeft dat toch onmiskenbaar aan. Niet dat de kwaliteit niet goed is, maar Europese trucks ademen nu eenmaal een andere sfeer in het interieur. We zien het bijvoorbeeld in het instrumentendisplay, waar een eenvoudig zwart-wit display de stand van de hybride-aandrijving aangeeft. Bij andere truckmerken zien we full-colour displays met ondersteunende software voor de chauffeur, maar niet bij deze Canter Eco Hybrid.

Dubbele koppeling
Gas erop en op naar stad en land, want het eerste deel van onze testroute gaat immer over 50 km/h en 80 km/h wegen. Daar is de Fuso Canter Eco Hybrid in zijn element. Later merken we dat bij het wegrijden de diesel amper te horen is, maar wel dat de elektromotor zijn best doet om de Canter van zijn plek te krijgen. Een pluim moeten we uitdelen voor de transmissie. De Eco Hybrid heeft een Duonic automaat, die naadloos aansluit op de hybride aandrijving. Het is echt een voordeel als je in de stad niet zelf hoeft te schakelen. De dubbele koppeling zorgt ervoor dat er zonder toerenverlies snel geschakeld wordt. De Duonic bak heeft ook een kruipfunctie voor manoeuvreren en een parkeerfunctie. Verkeerslichten  komen we op weg naar Barneveld veelvuldig tegen. Daar merken we dat we onze rijstijl licht moeten aanpassen. Door remregeneratie, het teruggeven van energie aan de accu onder het chassis, vertraagt de auto al bij het loslaten van het gaspedaal. Lekker een eind uitrollen, wat we geleerd hebben bij het Nieuwe Rijden, is er dus niet meer bij. We gaan er de eerste keren vaak mee in de fout en moeten dan nog gas bijgeven om bij het verkeerslicht te geraken. Staat de Canter Eco Hybrid eenmaal stil, dan treedt het start-stop systeem in werking. Handig, want zo wordt diesel bespaard. Bij het wegrijden blijft de diesel stationair draaien en helpt de elektromotor de Canter op gang. In de stad en buiten de stadsgrenzen bewijst de Canter zich als een goed rijdende en goed wendbare truck. Op de snelweg kan hij goed meekomen. De diesel neemt hier het leeuwendeel van het vermogen voor zijn rekening en draait zo’n 2000 toeren bij 85 km/h.

Eenmaal weer terug in Deventer weten we dat de Canter Eco Hybrid een prima presterende distributietruck is, die de handen in Nederland echter nog niet echt op elkaar krijgt. Jaarlijks worden er 15 aan de man gebracht, tegen 135 Canters alleen op diesel. Aan het verbruik kan dat niet liggen: dat is een heel aardige 9,6 liter op 100 km. Wel is de meerprijs voor de hybride-aandrijving van dik 8.000 euro voor ondernemers misschien een stap te ver. Wie echter de Canter Eco Hybrid optimaal gebruikt en slim rijdt, kan die meerprijs door een lager brandstofverbruik op termijn terugverdienen. In het stadscentrum zien je ze graag komen met een hybride truck, en zo is de Canter Eco Hybrid een vrachtauto die in potentie iedereen blij kan maken.

Arjan Velthoven
Foto’s: Jan Lieftink

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van oktober 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer