Gewichtsbeperking en inhaalverbod vrachtverkeer voor Papendrechtsebrug (N3)

Gewichtsbeperking en inhaalverbod vrachtverkeer voor Papendrechtsebrug (N3) featured image

Vanaf vrijdag 12 september 2025 geldt op de Papendrechtsebrug in de N3 bij Papendrecht een tijdelijke gewichtsbeperking voor verkeer zwaarder dan 50 ton en een inhaalverbod voor alle vrachtwagens. De gewichtsbeperking geldt voor een gering aantal vrachtwagens en exceptionele transporten. Bussen, hulpdiensten, landbouwvoertuigen en de meeste vrachtwagens kunnen wel gewoon over de brug. De maatregelen moeten ervoor zorgen dat de rest van het verkeer de brug veilig kan blijven gebruiken. Dat meldt Rijkswaterstaat.

De gewichtsbeperking geldt voor voertuigen van meer dan 50 ton. Deze worden met gele borden omgeleid via de A15 en A16. De extra reistijd voor dit zware verkeer is ongeveer 10 minuten. Een andere omrijdroute loopt via de A27 en de A59. De extra reistijd van deze route is ongeveer 30 minuten.

Waarom deze maatregelen?

In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw zijn veel bruggen gebouwd waaronder de Papendrechtsebrug uit 1967. Deze oude bruggen hebben te maken met steeds meer en zwaarder verkeer waar ze destijds niet voor ontworpen zijn en zijn toe aan vernieuwing.

Ter voorbereiding op de toekomstige vernieuwing van onze stalen bruggen en betonnen viaducten onderzoekt Rijkswaterstaat hoe de bruggen er technisch voor staan om te kunnen bepalen wat er in de toekomst moet gebeuren en of er tijdelijke maatregelen nodig zijn om ervoor te zorgen dat ze tot aan de vernieuwing aan de veiligheidsnormen voldoen. Uit onderzoek van het vaste deel van de Papendrechtsebrug (de boog) blijkt dat de brug veilig te gebruiken is, maar niet voldoet aan de huidige veiligheidsnormen. Daarom nemen we nu tijdelijke maatregelen om de brug te ontlasten.

Vervolg

Op dit moment onderzoeken we hoe we de brug weer zo kunnen versterken dat hij weer aan de norm voldoet en we de tijdelijke maatregelen kunnen beëindigen.

We willen als dat kan de versterkingsmaatregelen vanaf juli volgend jaar uitvoeren als de brug toch al afgesloten is voor de vernieuwing van het beweegbare deel van de brug.

Papendrechtsebrug

De Pependrechtsebrug is een belangrijke schakel voor het lokale verkeer tussen Dordrecht en Papendrecht en voor doorgaand verkeer tussen de A16 en de A15. De brug is ook onderdeel van een belangrijke gevaarlijke stoffenroute. Daarnaast maken ook landbouwvoertuigen gebruik van de brug. De brug is in beheer bij Rijkswaterstaat.

In 2026/2027 wordt het beweegbare deel van de brug vernieuwd dat einde levensduur is. Daarvoor zal de gehele brug vanaf het begin van de zomer gedurende 9 maanden worden afgesloten voor het wegverkeer en 14 maanden voor de hoge scheepvaart (>12,90 m). Tijdens deze 14 maanden maken we 1 keer per maand doorgang voor de hoge scheepvaart mogelijk. De vernieuwing van het vaste deel van de brug is nog niet ingepland. Tot aan vernieuwing houden we de brug goed in de gaten en nemen waar nodig maatregelen.

Foto: Rijkswaterstaat / TON BORSBOOM – ter illustratie

Foto’s: Rijkswaterstaat

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer