De ILT controleert momenteel scherp bij vervoerders en onderweg op al dan niet oneigenlijke inzet van zzp’ers. Dit is een van de speerpunten voor de komende tijd en past volgens de ILT binnen de algemeen verscherpte aandacht voor het bestrijden van (vermeende) schijnconstructies. Dat meldt TLN.
ILT kijkt voor er bijvoorbeeeld naar of de zzp’er een eigen NIWO-vergunning heeft. Ook wordt gekeken of de zzp’er een eigen voertuig heeft, hetzij in eigendom, lease of huur. Het huren door de zzp’er van een voertuig van de inlener ziet de ILT niet als probleem, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan: een deugdelijk huurcontract, een marktconforme en plausibele huurprijs, geen verrekening van gewerkte uren met de huurprijs maar aparte factuur voor de huur van het voertuig. ILT kijkt ook naar of de zzp’er zelf vervoerdersrisico draagt, of hij zelf als onderneming verzekerd is, of het fenomeen ‘collegiale inleen’ niet wordt misbruikt, of de periode van inhuur van de zzp’er duurt, of er een juiste VAR-verklaring aanwezig is en of de gegevens van de belastingdienst in orde zijn.
Als ILT een boete oplegt, dan kan die oplopen tot 4200 euro per dag als er sprake mocht zijn van oneigenlijke inzet.
Bron: TLN

Zouden ze niet beter zijn dat ze cabotage op kontroleren ik zie tussen Den Bosch en Breda bijna dagelijks auto’s uit het oostblok rijden met Ned trailers van een Nederlands bedrijf waarvan de trekkende voertuigen enigetijd geleden naar een Oost Europees land overgescheven zijn
Laat ze maar komen. Die smerige uitzendburo’s wat pure maffia is mogen het wel. Een eerlijk werkende Hollander zou weer gestraft worden!!! Leuk landje. Mooi overheid. Goed bezig!!!
Men doet liever eenvoudige controles en wat een beetje geld in het laatje brengt
Net zoals de politie controleert op een lampje teveel
Dat ze polen roemenen gaan vervelen nie hard zzp.r weet toevalg iemand de weg om dit aan te vechten gr harry
Laat ze maar bazen opsporen die de regels aan hun laars likken dan deze mensen aan te pakken.
Mensen die denken dat ze een transportbedrijf kunnen runnen en dan de cao aan hun laars likken
ILT doet geen drol, heb ooit gevraagd om hun hulp en ze lachen je gewoon in je gezicht uit. Wij reden dagelijks op een trekker met trailer met rijbewijs BE, overbeladen en konden zelden of nooit rust nemen. Sjoemelen was aan de orde van de dag met de tachograaf, personeel met hartklachten moesten gewoon door werken. Niets werd er ondernomen door de ILT. Arbeidsinspectie net zo, die komen in actie als er iemand verongelukt in het bedrijf, dus eerst moet een collega overlijden voor ze willen optreden. Gelukkig is het bedrijf deels failliet sinds 11-2013 en zijn ze heel veel klanten kwijt.
ILT stelt echt niets voor, zijn net zulke zakkenvullers als in Den Haag.
En laten die zakkenvullers in Den Haag nou net de bazen van de ILenT-ambtenaren zijn…
Nederland is lid van de Europese Unie waar “vrij verkeer van werknemers en DIENSTEN” geldt. Waarom zou dat voor een transportchauffeur anders zijn ?
Schrijnend is vooral dat er een groot tekort is aan (goede) chauffeurs, dus om het werk hoeven we elkaar de tent niet uit te vechten.
Heb dit in augustus 2015 telefonisch voorgelegd aan KIWA en ILT. Reactie was; “dat staat in de wet en waarom dat zo is weten we niet, wij hebben ‘m niet geschreven”.
Wil de wetgever echt op deze manier “omgaan” met flexibele, hardwerkende jongens met eigen initiatief, inzet, ondernemersrisico en multifunctionaliteit ?
Dat zou toch de wereld op zijn kop zijn. Bovendien is zelfs de wetgever zelf verplicht om een wet de ontwikkelen die “redelijkerwijs” kan worden toegepast en nageleefd. In deze schiet de wetgever ernstig tekort…
Laat ook ff duidelijk zijn dat de term “zzp’er” wettelijk niet beschreven staat.
Laat ook ff duidelijk zijn dat velen niet zijn “gemaakt” om in loondienst te werken.
René
@ RENE ;
Helemaal mee eens !