Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: ITT-event 2016: Samenwerking blijft heikel punt

(JUNI 2016 – TTM.nl #3) – In de transportsector groeit het besef dat nauwere samenwerking noodzakelijk is om verladers beter te bedienen en kosten verder te verlagen. Als de samenwerking verder gaat dan het uitwisselen van vrachten, blijft vertrouwen een heikel punt. [INDEX TTMnl2016_3_68]

Een colonne van vrachtauto’s die op 0,3 seconden van elkaar rijden: als iets de noodzaak tot samenwerking in transport duidelijk maakt, is het de snelle ontwikkeling van platooning. “Dat leidt tot brandstofbesparing, maar denk ook aan de mogelijkheid om de chauffeur van de tweede vrachtauto achter het stuur zijn verplichte rusttijd te laten nemen. Platooning biedt veel voordelen, maar wie heeft voldoende volume genoeg om in zijn eentje een platoon te vormen? Dat kan alleen samen met andere vervoerders”, stelt Walther Ploos van Amstel, dagvoorzitter tijdens het ITT-event van boordcomputerleverancier Trimble.

Arjan de Jong van CB: “Drie procent van het volume was goed voor veertig procent van de zendingen.” Robert van Wezel van De Graaf Logistics over de samenwerking in DHB: “Natuurlijk profiteert de een soms meer dan de ander.” Chris Boogaard van Trimble: “Zowel verladers, transporteurs als eigen rijders willen nauwer samenwerken. Ons antwoord daarop is eShipCo.”

Uitgekiende planning
Het ITT-event maakt duidelijk dat steeds meer transportbedrijven beseffen dat samenwerking noodzakelijk is. Een voorbeeld is CB, de logistiek dienstverlener uit Culemborg die heel Nederland van boeken voorziet en zich ook heeft bekwaamd in internet- en fashionlogistiek. Tot twee jaar geleden was CB gewend om alle zendingen met eigen vrachtauto’s te vervoeren. Dat die niet helemaal volzaten met boeken en andere artikelen uit het eigen warehouse, werd goed gemaakt met contractvervoer, goed voor zestig procent van het totale volume.
Een negatieve rendementsontwikkeling noopte CB die strategie te herzien. Data-analyse liet zien dat in de auto’s zowel hele grote als hele kleine zendingen zaten. “We hadden steeds meer zendingen met kleine pakketten die zich veel meer leenden voor pakketvervoerders. Uit analyse bleek dat drie procent van het volume in de vrachtauto’s goed was voor veertig procent van de zendingen en dus ook voor veertig procent van de stops”, verklaart Arjan de Jong van CB.
Een uitgekiend planningsproces, ondersteund door tools van Ortec, stelt CB in staat om elke dag opnieuw te bepalen welke zendingen het beste zelf of beter door andere vervoerders kunnen worden uitgevoerd. “Binnen vier maanden hadden we de investeringen terugverdiend’, vertelt De Jong.

Innovatieve verdienmodellen
In de paneldiscussie benadrukt sectormanager Machiel Bode van ING het onvermogen van transportbedrijven om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. “Veel bedrijven zijn bezig met  optimaliseren, niet met innoveren. Vaak gaat het om optimaliseren wat gisteren is bedacht en kijken bedrijven niet naar datgene wat morgen moet gebeuren.”
Bode heeft gemengde gevoelens over de bereidheid van transportbedrijven om samen te werken in innovatieve verdienmodellen. Zijn zorgen worden gedeeld door Adriaan Vis, operationeel directeur van Aware en directeur van AB Transportgroep. “Natuurlijk willen we samenwerken, maar meestal leidt ertoe dat we de partner overnemen. De intrinsieke motivatie ontbreekt vaak”, zegt Vis met een knipoog naar de overname van AB Texel en Butter. Hij krijgt bijval van Bode. “Wat is samenwerking? Gaat het over uitwisselen van vrachten of over samen geld verdienen. Als het zover komt, is er vaak één de pineut.”
De Graaf Logistics werkt samen met zes andere logistiek dienstverleners in het distributienetwerk DHB. Vertrouwen is de sleutel tot succes, stelt algemeen directeur Robert van Wezel. “We hebben een gezamenlijk systeem waarin alle data beschikbaar zijn voor iedereen. We hebben gezamenlijke klanten, waarvan de een soms meer profiteert dan de ander. Natuur zijn er heikele punten in de samenwerking, maar als je die bespreekbaar maakt kun je die oplossen.”

Samenwerken via eShipCo
Trimble wil een bijdrage leveren aan de samenwerking in de transport met eShipCo, een platform waarop expediteurs, transporteurs en charters informatie kunnen uitwisselen. Het platform komt voort uit een innovatiewens van klanten, vertelt Chris Boogaard, country manager van Trimble in Nederland. “In de sector bestaat de wens om minder lege kilometers te rijden en een hogere beladingsgraad te realiseren. Bedrijven willen real-time statusinformatie kunnen uitwisselen door de hele keten. Zowel verladers, transporteurs als eigen rijders willen nauwer samenwerken. Ons antwoord daarop is eShipCo.”
Het nieuwe platform van Trimble biedt de mogelijkheid om zowel horizontaal als verticaal samen te werken. Op basis van data-analyse moet eShipCo voorstellen genereren voor uitwisseling of bundeling van vrachten. Transportbedrijven kunnen hun eigen netwerk met voorkeurspartners inrichten, maar in de toekomst moeten eigen rijders via het platform meerdere netwerken kunnen bedienen. Verladers kunnen vooralsnog niet participeren op het platform, dat medio 2016 daadwerkelijk van start gaat.

Android-tablet met apps
TTM2016_3_68_71_ITTevent_kaderfotoTrimble komt tegemoet aan de wens van klanten om op hun boordcomputer apps van derden te gebruiken. Het antwoord is de nieuwe FleetXPS-tablet, een robuuste tablet die draait op het Android-platform. Het biedt transportbedrijven de mogelijkheid om hun chauffeurs op gecontroleerde wijze toegang te bieden tot apps voor zowel professioneel als persoonlijk gebruik. “We hadden al de FleetXPS-app voor gebruik op Android-toestellen, maar we hadden geen invloed op de prestaties van deze app als op het toestel ook andere toepassingen draaiden. Met deze nieuwe tablet kunnen we klanten wel een volledig door Trimble beheerd Android-toestel bieden”, aldus Chris Boogaard van Trimble.

Tekst: Marcel te Lindert | Foto’s: Marcel te Lindert, Trimble

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer