fbpx Ga naar hoofdinhoud

ITT-event 2018: ‘Druk eens op die planknop’

Iedereen praat over nieuwe technologieën zoals blockchain en kunstmatige intelligentie. Maar ondertussen blijft veel potentieel in bestaande ICT-systemen onbenut. Tijdens het ITT-event van Trimble Transport & Logistics wordt de vinger op de zere plek gelegd: de factor mens. “Nieuwe software installeren is relatief eenvoudig. Gedragsverandering kost veel meer moeite en veel meer tijd.”

“Zes procent van de transportkosten zijn faalkosten”, hield TLN-voorzitter Arthur van Dijk de zaal voor.

Henk is een beste kerel. Hij is planner bij een transportbedrijf en beschikt over een mooi planningssysteem. Op het scherm van dat systeem bevindt zich rechtsonder een knop met de woorden ‘automatisch plannen’. Maar daarop klikken doet Henk niet, want de planning die dat oplevert ‘kan niet goed zijn’. “Wie kent een dergelijke Henk?”, vraagt Tom van Woensel tijdens het ITT-event. Het overgrote deel van de deelnemers steekt zijn hand de lucht in. Van Woensel heeft zijn punt gemaakt. Veel ICT-systemen in de transportsector worden maar half gebruikt. Dat is een doorn in het oog van de hoogleraar transport en logistiek aan de TU Eindhoven, die tijdens het jaarlijkse evenement van Trimble Transport & Logistics als dagvoorzitter optreedt. “Zo’n planningssysteem levert een groot deel van de tijd gewoon goede resultaten op. Maar als het één keer fout gaat, stoppen de planners meteen ermee. Dan gaan ze weer zelf ouderwets met hun muis orders naar ritten zitten slepen.”

Factor mens
De huidige ICT-systemen kunnen veel meer rendement opleveren dan ze nu doen, bijvoorbeeld door wel op die planknop te drukken. Van Woensel is daarvan overtuigd. “De factor mens is cruciaal om meer waarde uit ICT-systemen te halen, maar die factor vergeten we vaak. Natuurlijk kan een planningssysteem wel eens een fout opleveren, maar daar moeten we juist van leren. Dat planners meteen stoppen met het systeem, komt omdat ze niet weten waardoor die fout wordt veroorzaakt.”

Tom van Woensel, TU Eindhoven: “Als het één keer fout gaat, stoppen planners meteen met gebruik van het planningssysteem.”

Wie maximaal wil profiteren van een ICT-systeem, zal het gedrag van de gebruikers moeten veranderen. Die zullen immers anders moeten gaan werken. “Nieuwe software installeren is relatief eenvoudig. Gedrags- en cultuurverandering kost veel meer moeite en veel meer tijd. Terecht of niet, maar veel mensen zijn bang dat nieuwe software hun baan overbodig maakt. Dus gaan ze die niet gebruiken.”
Alleen nieuwe software implementeren is dus niet voldoende. Bedrijven moeten ook hun mensen meenemen in die transformatie en investeren in hun ontwikkeling. “Binnen veel bedrijven is het een enkeling die zich hard maakt voor innovatie. Het gevaar is dat die te ver voor de muziek uit loopt. De rest doet dan niet meer mee”, stelt Van Woensel.

Faalkosten
Behalve Van Woensel pleit ook Arthur van Dijk voor meer rendement uit bestaande ICT-systemen. De voorzitter van Transport & Logistiek Nederland (TLN) stelt dat zes procent van de transportkosten te wijten is aan faalkosten. “Terwijl het rendement vaak maar twee of drie procent bedraagt. Reken eens uit wat de impact op het rendement is als wij die faalkosten met één procent kunnen verlagen.”
Van Dijk kondigt aan dat TLN de hoge faalkosten gaat onderzoeken. Wat transportondernemers ondertussen zelf kunnen doen, is aan de slag gaan met ICT. “Ga eerst na wat u met uw bedrijf wilt bereiken en stel vervolgens de vraag hoe ICT daarbij kan helpen. Eerst organiseren, dan automatiseren. Niet andersom, want dan gaat dat juist ten koste van het rendement”, luidt het advies aan de zaal.

Bij Melis Logistics willen ze graag investeren in ICT, maar kan de TMS-leverancier niet mee in de ambities.

De praktijk is echter weerbarstig, zoals blijkt uit het verhaal van Marwin Melis, eigenaar van Melis Logistics. “Wij willen graag verder investeren in ICT om te kunnen groeien. Meer doen met minder mensen. Ons ICT-budget is bij wijze van spreken oneindig. Maar de leverancier van ons huidig transport management systeem kan niet mee in onze ambities. Die heeft onvoldoende handjes om aan onze wensen te voldoen.”
Een ander pijnpunt van Melis is de invoer van orders. “Ondanks verschillende pogingen om orders digitaal binnen te krijgen, moeten wij nog steeds een deel handmatig invoeren. Dat kost veel tijd. Wij denken nu erover na om de kosten daarvoor in rekening te brengen bij onze klanten.”

Transfollow
Soms is een extra investering nodig voor meer rendement. Denk aan de digitale CMR zoals TransFollow die biedt. “Een investering daarin betekent geen vervanging van bestaande ICT-systemen, maar een toevoeging daarop. Dat extra rendement ontstaat niet alleen door de eliminatie van al het papier, maar ook door de betere informatiebeschikbaarheid. Zodra de verlader een e-CMR aanmaakt, weet de ontvanger meteen dat die eraan komt”, vertelt Jörgen Hensgens, sinds begin dit jaar algemeen directeur van Beurtvaartadres.

Bas Group startte onlangs met een proef met de e-CMR en is enthousiast.

Trimble heeft geïnvesteerd in digitalisering van de CMR, onder meer op basis van de TransFollow-oplossing. Chris Boogaard van Trimble: “Met een nieuwe documentscanner kunnen chauffeurs de papieren CMR’s nu ook in kleur en met een nog betere kwaliteit digitaliseren en doorsturen naar kantoor. Maar daarnaast kunnen ze via het standaard vragenpad op hun boordcomputer ook de e-CMR van TransFollow gebruiken. Daarvoor hoeven ze geen aparte app te openen.”
Bas Group is onlangs een pilot gestart met behulp van TransFollow en Trimble. Algemeen directeur Lorenzo Bas is enthousiast. “We hebben onlangs als eerste transportbedrijf in België een zending afgeleverd met een digitale CMR. In ons TMS wordt die CMR’s automatisch verwerkt. Via onze portal is die daarna direct beschikbaar voor onze opdrachtgevers.”

 

 

Jörgen Hensgens, Beurtvaartadres: “Zodra de verlader een e-CMR aanmaakt, weet de ontvanger al dat die eraan komt.”

TEKST: MARCEL TE LINDERT | FOTO’S: MARCEL TE LINDERT, TRIMBLE, TTM.NL

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer