De LZV is in meerdere landen in Europa een succes, maar grensoverschrijdende inzet van de ecocombi, waar Nederlandse belangengroepen zich al jaren voor inzetten, lijkt ver weg. De Oostenrijkse Europarlementariër en sociaaldemocraat Jörg Leichtfried heeft het in een interview met DVZ over een ‘paard van Troje’.
In het interview zegt Leichtfried de LZV te zien als een ‘paard van Troje’ dat de verduurzaming van het verkeer ondermijnt. “Met de LZV komt er nog meer goederenverkeer op de weg. Dat willen wij niet. We willen juist milieuvriendelijker verkeer en zoveel mogelijk vrachtwagenladingen naar het spoor verplaatsen. In Oostenrijk zullen geen LZV’s rijden.” Leichtfried geeft ook aan grensoverschrijdende inzet van LZV’s tegen te willen houden. “Het is toch van de zotte dat Duitsland een tol voor personenauto’s invoert met een ecobonus maar tegelijk de LZV wil toelaten. Dat is een volledige tegenstelling.”
Uit Leichtfrieds woorden is af te leiden dat zijn dossier wat betreft feiten niet helemaal up-to-date is. Leichtfried is zeker niet de enige Europarlementariër die uitgesproken anti-LZV is. Ook de nieuwe voorzitter van het Europees Parlement, Antonio Tajani (op de foto rechts), in het verleden EU-commissaris voor Transport, heeft in het verleden laten weten niets te zien in de LZV, noch in Europese inzet ervan.
