‘Grensoverschijdende inzet LZV Duitsland technisch moeilijk’

‘Grensoverschijdende inzet LZV Duitsland technisch moeilijk’ featured image

Proefprojecten met grensoverschrijdende inzet van LZV’s in de Benelux kunnen binnen enkele maanden realiteit zijn. Inzet van Nederlandse LZV’s in Duitsland, en andersom, is om technische redenen toch niet mogelijk. Dat heeft minister Schultz gezegd in antwoord op Kamervragen. TLN geeft in een reactie aan de lobby voor LZV’s in Duitsland gewoon voort te zetten.

LZV_vandervelden (1)Volgens de minister is er op 29 april een compromis bereikt tussen de Benelux-landen over een LZV-beschikking. Het daadwerkelijk opzetten van proefprojecten tussen Nederland en Vlaanderen zal echter tijd vergen. Dan gaat het vooral technische details en afspraken over het te gebruiken wegennet.

Samenwerking met Duitsland, waar ook de overheid al zo lang voor pleit, lijkt ineens verder weg dan ooit. Volgens Schultz verschillen de Nederlandse en Duitse LZV’s te veel van elkaar. “In Duitsland wordt gewerkt met een maximale bestreken baan van 12,5 meter en met drie draaipunten, in Nederland wordt juist gewerkt met een bestreken baan van 14,5 meter en twee draaipunten. Deze verschillen zorgen ervoor dat het vanuit technisch oogpunt vooralsnog niet  mogelijk is om met Duitse LZV’s in Nederland te rijden en met Nederlandse ecocombi’s in Duitsland”, aldus de minister.

Een hoogst opmerkelijk antwoord, want voorheen waren de al lang aanwezige technische verschillen tussen Nederlandse en Duitse LZV’s nooit een belemmering van een stevige lobby voor grensoverschrijdende inzet, ook vanuit Den Haag. Transport en Logistiek Nederland geeft aan dat die lobby ook gewoon blijft bestaan. “Wij blijven ons inzetten voor grensoverschrijdende inzet van LZV’s, ook in Duitsland. Het klopt dat er technische verschillen zijn, ook met betrekking tot het gewicht. De genoemde bestreken baan, daar wordt in Duitsland streng naar gekeken. Het kan echter niet zo zijn dat als grensoverschrijdende inzet straks politiek mogelijk is, er nog technische belemmeringen zijn. Daar moet dus tijdig een oplossing voor worden gevonden”, aldus woordvoerder Renée Reijers van TLN.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu was niet in de gelegenheid een nadere toelichting op de uitspraken van minister Schultz te geven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer