MAN scherpt onderhoud D26 Euro 6c motoren aan om verdere branden te voorkomen

MAN scherpt onderhoud D26 Euro 6c motoren aan om verdere branden te voorkomen featured image

MAN Truck & Bus breidt zijn servicemaatregelen voor trucks en bussen met D26 Euro-6c motoren verder uit. Aanleiding zijn motorproblemen die in uitzonderlijke gevallen kunnen leiden tot schade en zelfs brand. De maatregel volgt op een lopend onderzoek van de Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) en eerdere servicecampagnes.

Sinds 2022 heeft MAN eigenaren van voertuigen met D26-motoren uit de bouwjaren november 2016 tot augustus 2019 meerdere keren opgeroepen voor inspecties en aanpassingen. Volgens de fabrikant is inmiddels 90 procent van deze werkzaamheden uitgevoerd en blijken de maatregelen effectief in het voorkomen van motorschade. Om de bedrijfszekerheid op hogere kilometerstanden verder te vergroten, verkort MAN nu het olie-onderhoudsinterval voor álle D26 Euro-6c voertuigen met 25 procent.

Daarnaast voert MAN een preventieve vervanging uit van de onderste hoofdlagers bij voertuigen waarbij het gebruikspatroon, de onderhoudshistorie of eerdere schades wijzen op verhoogde componentbelasting. Dit kan gelden voor maximaal een kwart van het totale wagenpark met deze motorvariant. MAN benadrukt dat vooral te laat of ondeskundig onderhoud – zoals sterk verouderde olie of foutieve reparaties – kan bijdragen aan schade aan oliefilteronderdelen en hoofdlagers. In zeldzame gevallen kan dit leiden tot motorbrand.

De fabrikant verwijst naar goede ervaringen met eerder uitgevoerde preventieve lagervervangingen, die bij circa 10.000 trucks al zijn toegepast. Die resultaten zijn voor MAN aanleiding om de campagne verder uit te breiden en opnieuw klanten uit te nodigen die eerdere aanbevelingen nog niet hebben opgevolgd. Eigenaren van betrokken voertuigen ontvangen vanaf medio november een individuele oproep.

De kans op brand blijft volgens MAN laag. Van de circa 125.000 voertuigen met een D26 Euro-6c motor die tussen 2016 en 2019 zijn geproduceerd, zijn in negen jaar wereldwijd 263 brandgevallen geregistreerd – ongeveer 0,2 procent van het totale aantal. In vrijwel alle incidenten waren onderhoudstermijnen fors overschreden of waren eerdere reparaties niet volgens voorschrift uitgevoerd.

Bij tijdig en correct onderhoud blijft het risico op motorschade en brand in deze motorserie volgens MAN dan ook zeer gering.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer