Twee jaar geleden legde een uitslaande brand het bedrijfspand van Melis Transport uit Duiven volledig in de as. Nu wordt de laatste hand gelegd aan een nieuw pand dat een nieuwe hoofdstuk voor het familiebedrijf inluidt: dat van Melis Logistics. Directeur Marwin Melis: “Dit bedrijf wordt juist sterker door tegenslagen.” [TTMnl2018_1_12]
Voor het splinternieuwe pand staan kris-kras bouwbusjes geparkeerd. Er liggen nog hopen zand waar de officiële parkeerplaats moet komen en ook binnen lopen er overal nog werklui. “Toch duurt het niet lang meer en dan is alles klaar”, zegt Marwin Melis. “In oktober wil ik het pand officieel openen, tegelijk met het 100-jarig bestaan van het bedrijf.”
Da’s een mooi voornemen. Maar eerst even terug naar de brand. Het is 10 maart 2016, ’s avonds. Jouw telefoon gaat. En dan?
“Ik zat op de verjaardag van mijn schoonvader. De beveiliging belde dat het brandalarm af ging. Ik kon op mijn telefoon een van de beveiligingscamera’s checken en daar zag ik rook. Ik ben in de auto gesprongen en met hoge snelheid hierheen gereden. Met een paar brandweermensen het sleutelbord leeggehaald, zodat we de auto’s konden redden. Toen nog een keer naar binnen voor wat spullen, maar daarna was dat niet meer verantwoord. Het hele pand is tot de grond toe afgebrand, in een paar uur tijd.”
Wat doet dat met je? Je ziet je levenswerk en dat van je vader in vlammen opgaan?
“Om eerlijk te zijn: ik ging meteen in overlevingsmodus. Hoe moet het verder? We moeten blijven draaien. Nog tijdens de brand belde Jan van Heemskerk van Synerlogic, dat we bij hen kantoorruimte konden betrekken. Die nacht heb ik van alles geregeld, maar ook nog een uur geslapen thuis. De volgende dag hadden we alles echt operationeel. Onze activiteiten hebben geen moment stilgelegen. Voor emoties gunde ik mezelf geen tijd. Toen niet, en nog steeds niet eigenlijk. Ik leef echt op één grote adrenalinestoot.”
Doorgaan is het belangrijkste?
“Ja. We hebben de dag na de brand het personeel ingelicht, dat we zouden doorgaan, dat er niets zou veranderen. Voor hen dan, en voor de klanten. En we zijn uitstekend opgevangen door collega-bedrijven. Het moeilijkste was het opnieuw opstarten van Truckherstel, ons schadeherstelbedrijf. Dat heeft twee weken geduurd eer we weer helemaal operationeel waren.”
De nieuwbouw is nu bijna klaar. Wist je meteen wat je wilde?
“Ja en nee. Het plan was eerst om Truckherstel weer in hetzelfde pand als Melis Transport te huisvesten, na een paar maanden zijn we daar van afgestapt. Toen bleek dat we Truckherstel prima konden laten voortbestaan op de plek die we eerst als tijdelijk hadden bedacht. Dat betekende wel dat we extra ruimte overhadden in onze bouwtekeningen. Toen hebben we besloten tot de bouw van een warehouse.”
Op- en overslag dus. Waarom?
“We kregen nu de kans en dan grijp ik graag de kans aan om iets nieuws op te pakken. In ons warehouse hebben we 3.000 palletplaatsen, er zijn er nu al 2.000 vol, dus het voorziet wel in een behoefte. Er zijn 1.000 palletplaatsen voor crossdock dus we kunnen nu klanten helpen met hun palletdistributie. Het hele warehouse is CO2-neutraal opgezet, inclusief zonnepanelen op het dak.”
Dat verklaart ook de naamswijziging van Melis Transport naar Melis Logistics?
“Ja, maar dat is ook wel verantwoord met een warehouse erbij. ‘Transport’ in je bedrijfsnaam doet vermoeden dat je alleen maar aan het rijden bent, maar wij breiden ons dienstenpakket uit. Maar we rijden ook nog steeds veel, dat klopt. Winkeldistributie voor onder meer Jumbo, Lidl en Kruidvat, en veel bouwvervoer, inclusief kooiaap, voor onder meer Rensa en Atag.”
Wederopbouw of niet, jullie zijn de afgelopen twee jaar fors gegroeid, als ik me niet vergis?
“Dat klopt. Dat heeft overigens niets met de brand te maken. Al vanaf 2013 gaat het ons voor de wind, maar de afgelopen jaren groeiden we met 15 tot 20 procent in omzet, naar 11,2 miljoen euro in 2017. En ook de start van dit jaar is weer niet verkeerd. Alleen in januari al hadden we een omzet die 40 procent hoger lag dan in januari 2017.”
Dat is indrukwekkend. Waar komt die groei vandaan?
“Deels door de economische voorspoed natuurlijk, maar ook omdat we onze bedrijfsprocessen vaak tegen het licht houden. Hoe kunnen zaken beter? Gisteravond heb ik nog pizza-avond met de planning gehad. Mag iedereen zeggen wat hij vindt van de gang van zaken. Maar we kijken dan ook nadrukkelijk naar de toekomst – waar willen we heen en hoe? Door processen te verbeteren faciliteer je groei. Je mag ook best ook inzetten. Je kunt tevreden zijn met een 8, maar ik wil gaan voor een 9+. Dat is een instelling, een drive. Als je dat kunt overbrengen op je medewerkers, en dat gaat heel goed, kun je samen heel ver komen.”
Kun je een dergelijke groei wel aan als manager alleen?
“Ik heb natuurlijk een sterk team medewerkers om me heen. De bedrijfscultuur hier is heel open, we zijn echt een community. Dat mist zijn effect niet. Maar persoonlijk heb ik ook mijn grenzen natuurlijk. Ik wilde altijd veel zelf doen, maar de brand en alles daarna heeft me gedwongen meer en meer te delegeren. Zeker met de groei is dat ook noodzakelijk, want er zijn natuurlijk ook zaken waar ik minder goed in ben dan anderen. Daar moet je ook eerlijk in zijn. Sinds kort hebben we nu met mijn zus Manuela een interim-manager in huis. Zij gaat me helpen met het vormgeven en uitvoeren van een groeistrategie voor de komende jaren. Want groei is leuk, maar je moet het wel bij kunnen benen.”
Het wagenpark groeit ook als kool, bijna honderd auto’s nu. Heb je daar wel voldoende chauffeurs voor?
“Bijna honderd auto’s ja. Ik zou het wel mooi vinden om voor het 100-jarig jubileum die honderdste auto aan te schaffen. Chauffeurs? Nee, geen probleem. We hebben sinds dit jaar onze eigen Melis Driving Academy opgericht, puur gericht op het opleiden van chauffeurs. Want er zijn wel goede verkeersscholen, maar die leren alleen hoe je een truck moet besturen, niet hoe je bij Melis met een vrachtwagen moet werken. Dat doen onze Driving Academy wel. We hebben nu twee eigen lesauto’s en begin februari hebben we is onze eerste zelfopgeleide chauffeur zien slagen voor zijn CE. Hij is nog maar 18 jaar, maar al wel een zij-instromer: hij is begonnen bij Truckherstel. Je kunt bij ons overigens niet alleen je rijbewijs halen, maar ook een arbeidscontract. Kun je dus meteen aan de slag bij Melis Logistics. Tot nu toe leiden we alleen onze eigen chauffeurs op, maar wie weet gaan we in de toekomst ook voor derden aan de slag.”
De toekomst lacht jullie tegemoet. Het lijkt wel of die brand Melis alleen maar goed heeft gedaan.
“Dat is wel bijzonder als je het zo zegt. Maar misschien zit er ergens wel een kern van waarheid in. We zijn in ieder geval gedwongen om – heel even maar – stil te staan maar daarna direct door te schakelen naar de toekomst. Van dat proces zijn we vooralsnog niet slechter geworden.”
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD