De Mercedes-Benz eActros 600 heeft tijdens een intensieve wintertest bewezen dat elektrische trucks ook bij sneeuw en ijs efficiënt en betrouwbaar blijven presteren. Tijdens de European Testing Tour Winter 2025 legden twee prototypes een traject van 6.500 kilometer door Noord-Europa af, waarbij extreme winterse omstandigheden werden getrotseerd.
De test, die ruim twee weken duurde, volgde deels dezelfde routes als de zomertest van 2024 en was bedoeld om de energie-efficiëntie en het rijgedrag van de eActros 600 in winterse omstandigheden te analyseren. “Niet alleen wij zijn geïnteresseerd in hoe het energieverbruik van de eActros 600 zich gedraagt in de winter, maar vooral onze klanten en chauffeurs. We zijn zeer tevreden met de resultaten. Ze laten zien dat de eActros 600 ook in de Europese winter zeer efficiënt en comfortabel kan opereren”, aldus Christof Weber, Head of Global Testing Mercedes-Benz Trucks.
Invloed van winterse omstandigheden op energieverbruik
Tijdens de test reed de eActros 600 met een treingewicht van 40 ton door tien Europese landen, waaronder Finland, Zweden en de Baltische staten. Temperaturen varieerden van -18 tot 9 graden Celsius. Analyse van een representatief traject liet zien dat het energieverbruik bij -2 graden Celsius ongeveer 25 procent hoger lag dan in de zomer, voornamelijk door verhoogde lucht- en rolweerstand. Op sneeuw- en ijswegen kon het verbruik zelfs met 50 procent toenemen. Dit komt door de hogere weerstand van speciaal ontworpen winterbanden.
Hotelfunctie
Ondanks de kou hoefden chauffeurs niet in te boeten op comfort. De temperatuur in de cabine werd overdag op 21 graden gehouden en ’s nachts op 19 graden. Dit had slechts een minimale invloed op het bereik van twee tot vijf procent. De engineers die de test uitvoerden, brachten meerdere nachten in de truck door en bevestigden dat de ‘hoteling’-functie van de eActros 600 uitstekend functioneert.
Uitdagingen in laadinfrastructuur
Een belangrijke uitdaging blijft de publieke laadinfrastructuur voor elektrische trucks. In Scandinavië waren enkele geavanceerde trucklaadstations beschikbaar, waar zonder afkoppelen van de trailer geladen kon worden. Dit bleef echter een uitzondering, aldus Jochen Gottstein, Manager Testing Energy Consumption & Range bij Daimler Truck. “De laadinfrastructuur moet nog aanzienlijk worden uitgebreid om batterij-elektrisch langeafstandstransport op grote schaal mogelijk te maken.”



Handige ondersteuning via nieuwe app
Een praktische toevoeging aan de eActros 600 is de nieuwe Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0-app. Hiermee kunnen chauffeurs op afstand de laadstatus en batterijconditie inzien. Dit bespaart tijd en maakt het mogelijk om bij laadonderbrekingen direct actie te ondernemen.
Serieproductie gestart
De eActros 600, uitgerust met drie LFP-batterijpakketten met een totale capaciteit van 621 kWh, is sinds eind 2024 in serieproductie en wordt inmiddels uitgeleverd aan klanten. Met een verwachte levensduur van 1,2 miljoen kilometer in tien jaar tijd en een batterijefficiëntie van meer dan 95 procent, zet Mercedes-Benz Trucks een belangrijke stap in de transitie naar emissievrij langeafstandstransport.
