Nederland doet niet mee in wegvervoer-alliantie

Nederland doet niet mee in wegvervoer-alliantie featured image

In de vorige week door een aantal West-Europese groots gepresenteerde wegvervoer-alliantie ontbreekt ons eigen land. Waarom doet Nederland niet mee? Volgens TLN kan Nederland veel voorstellen van de alliantie onderschrijven, maar niet allemaal.

De ‘road alliance’ pleit voor een gemeenschappelijk beleid voor wegvervoer met betrekking tot bescherming van chauffeurs en bestrijden van social dumping. Dat is lovenswaardig, maar toch doet Nederland niet mee. Het Nederlandse kabinet onderstreept wel degelijk een groot aantal voorstellen van de alliantie, zoals de bevordering van de e-CMR, betere samenwerking en kennisuitwisseling tussen lidstaten en de aanpak van brievenbusfirma’s en tachograaffraude. Dat meldt TLN. Er kon echter niet akkoord worden gegaan met andere voorstellen van de alliantie, zoals een quotum op vergunningen, een totaalverbod op slapen in de cabine en meer nieuwe regelgeving vanuit Brussel. Nederland zet al jaren in op niet meer, maar betere en handhaafbare regelgeving. TLN is het hiermee eens. De Europese vervoersector via verboden en vergunningen aan banden leggen, is niet de oplossing.

Met het niet ondertekenen van de ‘road alliantie’ maakt Nederland momenteel geen deel uit van een Oost- of West-kamp binnen de EU. Alhoewel Nederland veel punten van het West-Europese kamp onderschrijft, kiest het kabinet op een aantal zaken bewust een andere koers.

Bron: TLN

Eén reactie op “Nederland doet niet mee in wegvervoer-alliantie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer