Het Nederlandse goederenvervoer is in 2024 opnieuw gekrompen, maar het wegtransport weet zich opvallend goed staande te houden. Dat blijkt uit het Mobiliteitsbeeld 2025 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Hoewel het totaal vervoerde gewicht licht steeg, komt de totale vervoersprestatie nog steeds niet in de buurt van het niveau van tien jaar geleden.
De totale vervoersprestatie in Nederland – het vervoerde gewicht vermenigvuldigd met de afgelegde afstand – nam in 2024 met 3,4 procent toe ten opzichte van 2023. Toch ligt het niveau nog altijd 11,5 procent lager dan in 2014. Het vervoerde gewicht groeide minimaal (+0,7 procent), mede dankzij herstel in enkele sectoren, maar blijft structureel achter bij eerdere jaren.
Het wegvervoer blijft veruit de belangrijkste modaliteit en wist in 2024 sterker te presteren dan de rest van de markt. De vervoersprestatie van het goederenwegvervoer steeg met 4 procent, waarmee het een van de weinige modaliteiten is die zowel jaar-op-jaar als sinds 2014 groei laat zien. Over de periode 2014–2024 nam het wegvervoer in tonkilometers zelfs met 9,4 procent toe.
Andere modaliteiten laten een verdeeld beeld zien. De binnenvaart noteerde in 2024 een beperkte groei van 1,6 procent, maar zit over een langere periode duidelijk in de min (-12,2 procent sinds 2014). Het spoorvervoer presteerde in 2024 zwakker en daalde met 4,8 procent, waardoor het vrijwel op hetzelfde niveau uitkomt als tien jaar geleden. Het buisleidingvervoer groeide in 2024 nog met 8,1 procent, maar valt over de langere termijn fors terug (-41 procent), vooral door de sterke afname van aardgasproductie en -consumptie.

Per saldo blijft het totale goederenvervoer dus achter, maar het wegtransport vormt de positieve uitzondering. Daarmee bevestigt de sector zijn cruciale rol in de Nederlandse logistieke keten, ondanks economische tegenwind en structurele veranderingen in energiestromen en industrie.
