Nederlandse vrachtwagens maken steeds minder kilometers. In 2015 waren dat er ruim 9 miljard, een daling van 1,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. De Nederlandse trucks reden wel meer in Nederland en fors minder in het buitenland. Dat meldt CBS in haar Jaarmonitor Wegvoertuigen.
De kilometers in Nederland namen met 2,7 procent toe, in het buitenland werd 8,8 procent minder gereden dan in 2014. De kilometers van buitenlandse zware vrachtvoertuigen in Nederland namen met 4 procent toe. Buitenlandse vervoerders uit Midden- en Oost Europa maken steeds meer gebruik van de Nederlandse wegen. Van de zware vrachtvoertuigen reden vooral de vrachtauto’s minder, namelijk 3,7 procent. Bij de trekkers voor oplegger bleef de daling in gereden kilometers beperkt tot 0,6 procent
In totaal reden Nederlandse bedrijfsvoertuigen reden in 2015 samen ruim 27 miljard kilometer in binnen- en buitenland. Dit is een stijging van 0,5 procent ten opzichte van vorig jaar. Zware vrachtvoertuigen en speciale voertuigen reden 1,6 procent minder. Nederlandse bussen reden in vergelijking met een jaar eerder 0,7 procent minder kilometers. In tegenstelling tot de andere bedrijfsvoertuigen reden bestelauto’s juist 1,8 procent meer dan vorig jaar. Bestelauto’s waren in 2015 goed voor 61 procent van alle kilometers gereden door bedrijfsvoertuigen.
Hier ga ik niet meer vreemd van opkijken.
De meeste transporteurs die internationale ritten verzorgen, hebben de Nederlandse chauffeurs er af getrapt, en oost-blokkers erin gepompt, omdat ze voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Via rare constructies, kunnen ze goedkoop die oost-blokkers uitbuiten. Stilstaan, kost deze chauffeur geld, niet de werkgever. Probeer dit maar eens met een Nederlandse of Belgische chauffeur te flikken, dan liggen hier en daar wel een paar ramen eruit.
Mijn laatste (inter)nationale rit, was eind 2012. Reden “Te duur”. Bye Bye Transport…..