Op de IAA-stand van VB-Airsuspension kwamen we een nieuw bedrijf tegen, een spin-off van het bedrijf uit Varsseveld: Overload Protection Systems (OPS). Het bedrijf laat op de IAA een nieuw en effectief overbeladingssysteem, dat meteen waarschuwt als het voertuig te zwaar is.



Iginio Voorhorst van VB-Airsuspension heet ons van harte welkom op de IAA-stand, maar stelt ons ook meteen voor aan Gerrit-Jan Luttikhuis, commercial director van OPS. “Een apart bedrijf”, legt Voorhorst uit, “want bij VB houden we ons alleen bezig met luchtvering, en dit systeem is gebouwd voor conventionele veersystemen.” Luttikhuis kan ons aan de hand van het model dat on display is op de stand precies uitleggen wat het overbeladingssysteem is en hoe het werkt. “Overbelading is een serieus probleem bij bestelauto’s”, zegt Luttikhuis. “Je wilt niet weten hoeveel bedrijfsvoertuigen, in heel veel gevallen pakketbusjes, te zwaar door Nederland rijden. Dat is niet alleen verboden, het heeft ook een negatieve invloed op de bestuurbaarheid en de remcapaciteit van een voertuig. Tegelijk is het best moeilijk in te schatten wanneer een voertuig nu te zwaar is, omdat pakketten bijvoorbeeld enorm in grootte en gewicht kunnen verschillen.”
Het Overload Protection System meet met behulp van twee hoogtesensoren op elke as de invering van het veersysteem. Het zet de meetwaarden om in een elektronisch signaal voor de regeleenheid (de ASCU). Die verwerkt de gegevens en laat ze zien op een LCD-scherm in de cabine of de laadruimte. Op het scherm is de aslast per as te zien, plus het totale GVW op dat moment. Tevens is er een LED-schakelaar aanwezig die laat zien of het voertuig overbeladen is. Is de LED uit, dan is alles in orde. Knippert hij rood, dan wordt het maximale asgewicht op een of meerdere assen voor 95 procent benaderd. Wordt het maximale gewicht op een of beide assen overschreden, dan is de LED permanent rood. PS heeft een meetafwijking van minder dan twee procent. Een koppeling met een fleetmanagementsysteem is eenvoudig te maken.
Het OPS is geschikt voor diverse bestelauto’s en lichte trucks met een GVW van 1,5 tot 7,5 ton.