Nieuwe EuroNCAP veiligheidssterren voor trucks – ook Mercedes-Benz scoort nu vijf sterren

Nieuwe EuroNCAP veiligheidssterren voor trucks – ook Mercedes-Benz scoort nu vijf sterren featured image

Mercedes-Benz heeft met de Actros voor het eerst de maximale vijf sterren behaald in de Euro NCAP Safer Truck Rating. Daarmee voegt het merk zich bij Volvo, dat vorig jaar als eerste fabrikant deze hoogste score wist binnen te halen.

Het is pas de tweede keer dat Euro NCAP zware trucks test. In de editie van 2025 werden tien veelverkochte modellen onderzocht, die samen 95 procent van de Europese longhaul-rigid markt dekken. Acht daarvan kregen ook het aanvullende CitySafe-label, dat aangeeft dat de voertuigen goed zijn uitgerust voor de risico’s van stedelijk verkeer.

De Mercedes-Benz Actros werd vorig jaar nog met drie sterren beoordeeld. Voor de nieuwe test heeft de fabrikant verbeteringen doorgevoerd in veiligheidsuitrusting en systeemprestaties. Het resultaat: vijf sterren voor de Actros met de laagste cabine. De Actros F en Actros L ProCabin kregen vier sterren vanwege beperktere zichtlijnen voor de chauffeur, maar alle varianten ontvingen wel het CitySafe-label.

Euro NCAP beoordeelt trucks op drie pijlers: Safe Driving (o.a. zicht, rijhulpsystemen, monitoring), Crash Avoidance (ADAS-prestaties in praktijkscenario’s) en Post Crash Safety (hulpverlening en berging). Doel is het terugdringen van de disproportioneel hoge impact van vrachtwagens bij verkeersongevallen. Hoewel trucks slechts 3 procent van het Europese wagenpark vormen, zijn zij betrokken bij 15 procent van de verkeersdoden.

Naast Mercedes-Benz zagen ook andere fabrikanten hun scores verbeteren. Zo bleven Volvo’s FM en FH Aero op vijf sterren staan, kreeg Renault’s T een CitySafe-label dankzij nieuwe fietserdetectie en steeg Scania’s R-serie van drie naar vier sterren. DAF behield drie sterren, maar valt positief op doordat bijna alle veiligheidssystemen standaard zijn. MAN kwam met de TGX niet verder dan drie sterren en miste CitySafe.

Euro NCAP benadrukt dat verdere stappen nodig zijn. In 2028 volgen nieuwe tests waarin ook passieve veiligheid en crashbestendigheid een grotere rol spelen. “Mercedes-Benz heeft duidelijk gereageerd op onze eerdere feedback, maar er ligt nog steeds werk om het aantal ernstige en fatale ongevallen met trucks verder terug te dringen”, aldus Matthew Avery, Director of Strategic Development bij Euro NCAP.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer