Donald Trump heeft uiteindelijk toch vrij makkelijk de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2024 gewonnen. Volgens analisten zou dit flinke impact kunnen hebben op zowel de wereldwijde als de Nederlandse transport- en logistieke sector.
Trumps plannen omvatten namelijk scherpe tariefverhogingen en een hernieuwde ‘America First’-aanpak die internationale handel en toeleveringsketens kan verstoren. Vooral een voorgesteld invoertarief van 10 procent op Europese goederen en nog hogere tarieven op Chinese importen zou wereldwijd economische golven veroorzaken. Dit zou niet alleen de handelsrelaties met de Europese Unie (EU) verder onder druk zetten, maar mogelijk ook Europese exporteurs raken die sterk afhankelijk zijn van de Amerikaanse markt, zoals producenten in de automotive- en zware industrie.
In Nederland kan dit zich vertalen in hogere kosten voor geïmporteerde Amerikaanse goederen en omgekeerd mogelijke tarieven op Europese exporten, wat de marges voor transportbedrijven verder zou drukken. Bedrijven zouden ook te maken kunnen krijgen met hogere operationele kosten door toegenomen onzekerheden in de toeleveringsketen, vooral gezien de afhankelijkheid van Nederlandse havens als doorvoerpunten voor de EU. Het risico is bovendien dat Nederlandse transporteurs getroffen worden door een verminderde vraag in de internationale handel, wat kan leiden tot lagere volumes en minder efficiëntie in logistieke operaties.
Bovendien kan de EU als reactie extra importheffingen op Amerikaanse producten invoeren, vergelijkbaar met de vergeldingsmaatregelen die het in 2018 nam. Nederlandse exporteurs naar de VS, zoals die in de voedingsmiddelen- en technologie-industrie, lopen dan het risico op hogere handelstarieven, wat hun prijsconcurrentiepositie verzwakt en de export kan ontmoedigen. Voor de transportsector zou dit een aanzienlijke uitdaging vormen, omdat verdere fragmentatie van de markt en hogere douanekosten de efficiëntie en samenwerking binnen de EU-keten zouden kunnen verstoren.
Op een bredere schaal kunnen deze ontwikkelingen een stijging van de inflatie en volatiliteit van wisselkoersen stimuleren, wat directe impact heeft op brandstofkosten en prijzen in de logistieke sector. Voor Nederlandse transportbedrijven kan dit de complexiteit en risico’s in planning en contractbeheer verhogen, waardoor ze mogelijk kosten moeten doorberekenen aan klanten om het hoofd boven water te houden.
