Nordrhein-Westfalen snapt LZV niet

Nordrhein-Westfalen snapt LZV niet featured image

Duitse politici hebben nog lang niet allemaal een helder beeld van de mogelijkheden en technische voordelen van de LZV. Dat blijkt uit een blog van het Financieele Dagblad dat Garrelt Duin, minister van economische zaken van de deelstaat Nordrhein-Westfalen citeert.

LZVVorige week vrijdag was minister-president Hannelore Kraft van Nordrhein-Westfalen te gast bij minister-president Mark Rutte. Daar kreeg ze te horen dat Den Haag graag ziet dat LZV’s uit Nederland de grensoverschrijdende snelwegen naar de grote Duitse steden in het Ruhrgebied mogen berijden. FD-blogger Frank Gersdorf sprak later die dag Garrelt Duin. “Nee, ze komen er niet. We willen het niet”, aldus Duin. Als reden noemt Duin dat de staat van de wegen in NRW zo slecht is dat ze niet zwaarder belast mogen worden : “Onze wegen kunnen het niet aan. De bruggen houden het niet. We hebben veertig jaar niet geïnvesteerd. Wel in nieuwe wegen, maar niet in het onderhouden van de bestaande infrastructuur. Politici verbinden hun naam graag aan de aanleg van nieuwe wegen. Zo werkt de Duitse politiek.”

Met zijn woorden geeft Duin expliciet aan dat hij de materie van de LZV niet snapt. De belasting van wegen is namelijk niet afhankelijk van het totaalgewicht van de combinatie (in Duitsland is die overigens met 40 ton maximumgewicht niet eens zwaarder dan een normale combinatie) maar van de belasting per as. Die is bij de LZV (zeker bij 40 ton) dus juist lager dan bij een normale combinatie. Nogmaals het bewijs dat (Duitse) politici beleid maken gebaseerd op onjuiste informatie en veronderstellingen.

Bron: Blog FD

 

 

2 reacties op “Nordrhein-Westfalen snapt LZV niet

  1. Ik heb meer het idee dat ze het niet willen snappen.
    DB heeft waarschijnlijk veel invloed op politici.

  2. jan

    De Deutsche BundesBahn heeft een gigantische Lobby in hun voordeel, dat heeft de wegvervoerbranche helemaal niet. dus tel uit. Tevens heb je minder LZV’s als normale wagens nodig, dat zijn dan minder Mautwagens/kilometers. Tsja ook in Duitsland regeert het geld, niet het milieu

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer