De Nederlandse mobiliteitssector is onaangenaam verrast met de beslissing van het Rijk om de huidige vrijstellingsregeling C-rijbewijs voor het besturen van een elektrische bestelauto niet langer te gedogen. Het OM wil namelijk de gedoogregeling die zorgt dat je ook met een B-rijbewijs een zwaardere elektrische bestelauto mag rijden, slechts met een half jaar verlengen, tot 1 juli 2024.
Veel te kort en onacceptabel, vinden Transport & Logistiek Nederland (TLN), Koninklijke RAI Vereniging, Evofenedex, Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), BOVAG, Koninklijke Bouwend Nederland, Techniek Nederland, INretail, VNO-NCW en MKB-Nederland. Het standpunt van het OM heeft grote gevolgen voor de sector. Veel bestuurders van elektrische bestelauto’s beschikken namelijk niet over een grootrijbewijs. Dit is een onnodige hindernis op weg naar duurzame logistiek en leefbare binnensteden. Om de benodigde wetgeving in te voeren is minstens een jaar nodig. Door het genomen besluit eindigt de regeling op 1 juli 2024. Te vroeg, zo vindt de mobiliteitssector.
Huidige gedoogregeling
Met de huidige gedoogregeling mogen bestuurders met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto besturen tot maximaal 4.250 kg. Hiermee krijgt deze groep een vrijstelling voor het C-(vrachtwagen)rijbewijs, dat normaal gesproken boven de 3.500 kg verplicht is. De hogere gewichtsgrens is nodig om het extra gewicht van de batterijen te compenseren en er zo geen verlies van laadvermogen is. Een optie is om het toelaatbare maximum gewicht van de voertuigen te verlagen naar 3.500 kg. In de praktijk betekent dat bijna een halvering van het laadvermogen en daarmee verlies van efficiëntie.
Onzekerheid voor ondernemers
Er is nog zeker een jaar nodig om te komen tot regelende wetgeving. Maar door het besluit van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) wordt er een streep gezet door de huidige vrijstellingsregeling per 1 juli 2024. Hierdoor dreigen ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten te worden gejaagd en zullen ze moeten kiezen voor de bestelauto met dieselmotor. Het is onduidelijk hoe de bewindslieden dan verder willen met de ontwikkeling van zero-emissie vervoer. Bovendien komt de verkoop van nieuwe elektrische bestelauto’s stil te liggen. Het verder verduurzamen en leefbaarder maken van binnensteden en winkelgebieden wordt vertraagd.

Verlenging regeling nodig tot tenminste 1 januari 2025
Bestuursvoorzitter Elisabeth Post van Transport en Logistiek Nederland (TLN) reageert: “Er is een pilot geweest waaruit niet is gebleken dat dit type bestelauto onveiliger zou zijn. Bovendien zijn deze voertuigen allemaal toegelaten door de RDW. Sinds wanneer is het dan het Openbaar Ministerie dat bepaalt of iets veilig of onveilig is? Dit is toch een beetje de wereld op zijn kop!”
De sector wil voorkomen dat elektrische bestelauto’s die nu gebruik maken van de regeling op 1 juli 2024 tot stilstand komen. Verlenging van de regeling tot tenminste 1 januari 2025 is nodig om wetgeving te actualiseren, zodat elektrische voertuigen ook na die datum verder kunnen.
Tekort aan bestuurders met C-rijbewijs is groot
De afgelopen jaren hebben vervoerders en verladers al miljoenen euro’s geïnvesteerd in elektrische bestelauto’s. Zij voelen zich door het besluit van het ministerie I&W en het standpunt van het OM in de kou gezet. Elektrische bestelauto’s worden gereden door bestuurders met een B-rijbewijs. Deze ondernemers hebben al een tekort aan mensen, dus bestuurders inzetten met een C-vrachtwagenrijbewijs is onmogelijk en niet reëel. Ook het tekort aan mensen met zo’n rijbewijs is enorm. Bovendien zijn er aan de scholing tijd en kosten gebonden.
Praktijk
Als de huidige regeling per 1 juli 2024 stopt, dan zou dat bijvoorbeeld bij een bedrijf als DHL ervoor zorgen dat honderden e-bestelauto’s aan de kant worden gezet. DHL leidt mensen wel op voor het halen van een C-rijbewijs, maar dat zullen niet de bestuurders van elektrische bestelauto’s worden. De grootrijbewijs bezitters kiezen voor de vrachtwagen. Roelof Hofman, COO bij DHL: “Een bedrijf als DHL kan een investering van 40 miljoen euro letterlijk langs de weg parkeren en wij niet alleen. Maar nog teleurstellender is dat de overheid de energietransitie van de sector hiermee regelrecht dwarsboomt. De overheid die ons eerst opriep deze investering te doen, legt diezelfde bussen nu de facto aan de ketting.” Uit berekeningen bleek eerder al dat er ruim 1500 zware e-bestellers op B-rijbewijs worden gereden.

Verlenging gedoogregeling
Transport en Logistiek Nederland (TLN), Koninklijke RAI Vereniging, Evofenedex, Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), BOVAG, Bouwend Nederland, Techniek Nederland, INretail, VNO-NCW en MKB-Nederland roepen de nieuwe Tweede Kamer op om in te grijpen. De sector hoopt op een soepele verlenging van de gedoogregeling tot het moment dat er nieuwe wetgeving is. Het OM zegt trouwens dat het ministerie tot 1 juli na kan denken over een vervolg. Maar uit de brief blijkt ook dat het OM geen kaas gegeten heeft van de 4,2 ton bestellers, door de veiligheid in twijfel te trekken en te refereren aan de Stint.

Het is verschrikkelijk allemaal, maar de organisaties die nu zo huilen, zouden natuurlijk ook een stap vooruit doen en hun chauffeurs opleiden voor het C1 rijbewijs. Bedrijven werven personeel tegenwoordig met allerlei extraatjes en “doorgroeimogelijkheden”. Hier is dan zo’n doorgroeimogelijkheid. Het C1 rijbewijs is relatief gemakkelijk haalbaar voor mensen die al met grotere bestelwagens rijden. en door die cursus aan te bieden, wordt ook weer een manier gecreëerd om belasting af te trekken.
Sjonge zeg, niet alleen de bestuurders van de wagens maar ook die van de bedrijven weten niet meer hoe je moet schakelen.
Was dit namelijk niet gewoon een proef uit 2019 die tot eind 2022 zou duren? Oftewel men heeft jarenlang kunnen voorbereiden maar men heeft de kop in het zand gestoken.
Het artikel is ook niet eerlijk trouwens door stelselmatig te praten over het C rijbewijs terwijl het hier zou gaan om een lichtere categorie, namelijk het C1 rijbewijs. Dat is een belangrijk onderscheid en van TTM zou je meer mogen verwachten.
Henk & Ingrid met de camper moeten al vaak een C1 rijbewijs halen. Janneke die af en toe een weekendje met haar paardenwagen op stap gaat ook.
Is het dan zo gek om van beroepschauffeurs die onder hoge tijdsdruk dagelijks onderweg zijn ook een C1 rijbewijs te vragen? Lijkt me heel rechtvaardig.
Overigens hebben werkgevers eigenlijk hun krediet wel verspeelt als je kijkt naar hoe ze mensen opjagen in busjes met strakke planningen. Allemaal uit hebzucht naar meer omzet.
Waarom die ophef over een C rijbewijs terwijl een C1 al genoeg is.
De Nederlandse mobiliteitssector is zo als gewoonlijk weer behoorlijk aan het overdrijven.
Daarbij is al een hele tijd bekend dat dit eraan zat te komen.
1 januari 2025 zal straks ook wel weer niet haalbaar zijn
Zie geen probleem, gewoon lekker blijven dieselen.
Is goedkoper, geen gezeur met stroom aansluiting, hoeven de Chinese kinderen geen accu’s in elkaar te zetten.
Uiteindelijk beter voor het milieu nu gaan die EV na 10 jaar de bult op terwijl oude sprinter bussie nog 20 jaar dienst doet ergens in Afrika.
Gewetensvraagje:) : Kan de BE-combi hiervoor ‘misbruikt’ worden om dit te omzeilen?
Ja waarom niet.
Je kan zelfs een B combi maken. Want met B mag je een aanhangwagen van 750kg trekken bovenop je 3500kg normale voertuig. Met B mag je dus totaal 4250 KG rijden.
Als je een B combi maakt waarbij het aanhangergedeelte een totale max massa heeft van 750 KG dan zou het goed moeten zijn.
Met luchtvering op het ’trekkende’ kan je dan je ‘aanhanger’ van de grond tillen op momenten dat je het niet nodig hebt.
Alleen in NL of heel Europa ????
is denk geen tekort aan vakbekwame C-chauffeurs. er zitten denk 50.000 man thuis. maar door het onbekwaam verklaren van deze chauffeurs (kode 95) zit de rector nu met de gebakken peren.
Er zijn inderdaad genoeg chauffeurs.
Dat ze nog altijd maar een eurootje of 14 bruto per uur willen betalen om een hele dag aan rolcontainers te trekken helpt ook niet mee.