Ontheffingen voor voertuigen ZE-zones verder aangepast

ZE-zone stadsdistributie

Gemeenten hebben de drempelwaarden voor ontheffingen van niet-emissievrije voertuigen binnen de zero-emissiezones stadslogistiek opnieuw vastgesteld. De nieuwe voorwaarden, die op 1 januari 2026 ingaan, bepalen welke bestel- en vrachtauto’s in aanmerking komen voor een landelijke ontheffing omdat er nog geen emissievrij alternatief leverbaar is.

Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) is een expertgroep – waarin de brancheorganisatie zitting heeft – verantwoordelijk voor de actualisatie van de drempelwaarden, die tweemaal per jaar wordt geëvalueerd. De aanpassingen moeten beter aansluiten op de actuele voertuigmarkt.

Belangrijke wijzigingen zijn onder meer een verlaging van de minimale laadvloerhoogte van bakwagens boven 16 ton van 105 naar 103 centimeter, en een verlaging van de schotelhoogte voor trekkers van 105 naar 98 centimeter. Ook wordt het toegestane gewicht van trekkers voor ontheffing verlaagd van 32 naar 29 ton, en de lengte van 3-assige vuilniswagens van 9,10 naar 8,80 meter. Daarnaast komen nu ook 8×6- en 10×4-configuraties in aanmerking, en is er een nieuwe categorie ‘overig’ toegevoegd voor maatwerkgevallen.

Wie nog een ontheffing op basis van de huidige voorwaarden wil aanvragen, moet dit vóór 1 januari doen via het RDW-loket. TLN adviseert ondernemers bij de aanschaf van een nieuw niet-emissievrij voertuig direct een ontheffing aan te vragen, nog vóór registratie op kenteken. Nieuw is bovendien dat ontheffing nu ook mogelijk is bij uitbreiding van het wagenpark of het starten van een nieuwe onderneming.

Bron: TLN

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer