Orlaco heeft visie als missie • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Orlaco heeft visie als missie

Op een niet zo heel opvallend bedrijventerrein in Barneveld zetelt een bedrijf dat met haar visie de wereld wil veroveren. Letterlijk, want Orlaco verkoopt camera’s voor vrachtwagens en ander mobiel materieel. En die visie, dat is echt een missie, zo leerde TTM.nl tijdens een gesprek met de bevlogen CEO Henrie van Beusekom. [INDEX: TTMnl2016_4_36]

Het is eind jaren tachtig als er een verkeersongeluk gebeurt. “In Amsterdam, een jongetje van 11, 12 jaar. Onder de vrachtwagen gekomen en overleden. Die chauffeur was kapot, helemaal kapot. Hij had dat jongetje nooit gezien.” Bijna dertig jaar later is dat ongeluk nog steeds een belangrijke motivatie in het werk van alledag van Henrie van Beusekom. “We maken een belangrijk product dat levens kan redden.”

Actief
TTM2016_4_36_39Orlaco__foto1Van Beusekom had rond die tijd de beslissing genomen om zelf heavy-duty camera’s voor op onder meer vrachtwagens en bouwmaterieel te gaan maken. “Zelf te maken”, verbetert hij. “Er waren toen camera’s uit Azië die deze kant op kwamen. Maar die gingen snel kapot. De temperatuurschommelingen in Europa, het transport dat hier gewoon zwaarder en intensiever is dan daar, die camera’s van de Aziaten konden het niet aan. Toen besloot ik om zelf te gaan produceren. Dat doen we nog steeds, hier in Barneveld. Alleen dan kunnen we voldoen aan de hoge kwaliteitseisen die de markt vraagt.” Een eigenzinnige visie, maar wel een die loont. Orlaco heeft anno 2016 200 man personeel en is actief in Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten van Amerika en Japan. In 2015 werd een omzet van 48 miljoen euro geboekt, 90 procent daarvan buiten onze landsgrenzen.

Noodzaak
Die internationale reikwijdte van Orlaco lijkt mooi, maar er zit ook een schaduwkant aan. “Camerasystemen zijn een nichemarkt in Nederland, in heel Europa zelfs. Wie koopt er nu een camera voor zijn vrachtwagen? Dat doen bedrijven alleen uit noodzaak, als het een keer fout is gegaan. Heel erg, maar zo is het wel. Een camera op een vrachtwagen is nog altijd vrijwillig. Ongelooflijk eigenlijk, als je weet dat er vrijwel elke dag iemand om het leven komt doordat de chauffeur hem niet kon zien. In de Verenigde Staten is nu een cameraplicht, omdat de media daar op het feit gesprongen is dat er elke tweede dag een kind werd doodgereden. Ik zou zo’n plicht hier ook wel willen, maar ik ga niet lobbyen. Mij willen ze toch niet horen, ik heb een commerciële pet op. “ En dus kijkt Van Beusekom toe hoe de EU wel de spiegelrichtlijn R46 hanteert, maar geen richtlijnen voor camera’s uitzet, ondanks de bewezen kwaliteiten van bijvoorbeeld Orlaco’s CornerEye en de nieuwe EMOS ethernet camera’s. “Het is toch zot dat een personenautootje tegenwoordig een camera heeft voor het achteruit inparkeren, maar dat een truck van 40 ton geen camera heeft.”
TTM2016_4_36_39Orlaco_foto3

Spiegelloos?
De strijd tegen de dode hoek is er een waarin Orlaco niet verslapt. “Dat mag ook niet. De veiligheid van de weggebruiker staat voorop”, aldus de Orlaco-baas. Revolutionair is Orlaco’s MirrorEye, een camerasysteem dat de spiegels van de truck vervangt. MirrorEye bestaat uit twee High Definition (HD)-camera’s aan de Orlaco_MirrorEye_2016_cameras cabzijkant van de truckcabine. In de cabine, bij de A-stijlen zitten twee langwerpige HD-monitoren waar de chauffeur perfect beeld op heeft. “Hij ziet in ieder geval alles wat er om de truck heen gebeurt, er is goed zicht. Het is een verbetering ten opzichte van spiegels. Die zijn op zich prima, maar de dodehoek en het feit dat je er ’s nachts of met slecht weer veel minder in ziet zijn grote nadelen. De kostprijs van een spiegel is weliswaar lager dan die van MirrorEye, maar de betrouwbaarheid is dat ook.” Spiegels mag je echter niet zomaar van je truck halen, zegt de Europese Orlaco_MirrorEye_2016_monitorwetgeving. “Nog niet”, zegt Van Beusekom. “Maar we werken al lang om samen met truckfabrikanten dat te bewerkstelligen. En met succes: vanaf 16 oktober van dit jaar mogen truckfabrikanten af-fabriek met een camerasysteem en zonder spiegels de weg op. Maar ik verwacht dat het nog wel een paar jaar duurt voor we de eerste spiegelloze truck op de markt zien.” Hij benadrukt echter dat proeven hebben uitgewezen dat de betere aerodynamica zonder spiegels 2 tot 3 procent brandstof bespaart. “Daarmee is de terugverdientijd van MirrorEye niet meer dan een jaar voor wie veel lange afstanden rijdt.”

TTM2016_4_36_39Orlaco__foto2Tool
Met de hele discussie over privacy en camera’s is hij niet bezig. “Onze camera’s kijken niet in de cabine. Maar zicht en veiligheid, dat is wel iets dat elke chauffeur volop nodig heeft.” Daarin kan de camera echt een tool zijn. “Nu al, maar in de toekomst nog veel meer. Met een tablet als monitor bijvoorbeeld. Maar ook met het aan elkaar koppelen van systemen. De boordcomputer en de camera’s bijvoorbeeld, zodat de planning als het ware via een livestream mee kan kijken wat er om de truck gebeurt. De technische mogelijkheden zijn legio. Orlaco blijft er naar streven dat die techniek optimaal benut wordt voor een zo hoog mogelijke veiligheid. Die veiligheid, volop zicht, dat is dus onze missie. Altijd.”

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer