Veel aandacht gaat deze IAA uit naar de Mercedes-Benz Actros met camera’s in plaats van zijspiegels. Wie zo’n soort camerasysteem ook wel wil moet even gaan kijken bij Stoneridge Orlaco. Het MirrorEye systeem dat op de Innovation Truck op stand A09 in hal 16 zit, is nu voor fleetowners ter evaluatie verkrijgbaar in de aftermarket.
Dat vertelde CEO Jon DeGaynor van Stoneridge tijdens de persconferentie op de IAA. In de VS is al uitgebreid getest met het MirrorEye systeem, onder meer op de Shell Starship concept truck. Het MirrorEye systeem heeft twee camera’s aan weerszijden van de cabine. Orlaco kan echter ook het CornerEye systeem leveren, goed voor de zichtklassen V en VI. Klasse VI is verplicht en kan ook met de Frontzicht-camera van Orlaco in zicht worden gebracht. Wie MirrorEye èn CornerEye of Frontzicht monteert, vervangt alle spiegelsystemen door camera’s. Daarmee gaat Stoneridge-Orlaco dus duidelijk een stap verder dan Mercedes-Benz, dat alleen de zijspiegels verving door camera’s.
De camera’s van het MirrorEye systeem bieden op schermen aan de A-stijl een helder digitaal beeld. Ook ’s nachts is er goed beeld dankzij NightVision. De camera’s zijn vocht- en vuilafstotend waardoor een helder beeld gegarandeerd is. Ook zijn ze voorbereid om in de winter bevriezing te voorkomen. Dankzij panning is de trailer altijd goed in beeld, ook tijdens manoeuvreren.
DeGaynor vertelde op de IAA dat er grote interesse is vanuit truckfabrikanten voor MirrorEye en dat er één truckfabrikant is die het systeem vanaf 2021 op haar trucks gaat monteren. Wie een MirrorEye wil kan zich alvast inschrijven voor achterafmontage. Dat is mogelijk in heel Europa en dus ook in Nederland. Installatie in serie is verwacht vanaf mei 2019; er wordt nu gewerkt aan het opzetten van een netwerk van gecertificeerde servicepunten. Tarieven zijn nog niet bekend. Spiegels demonteren en camera’s aanschaffen heeft echter meteen al voordelen voor de aerodynamica. Volgens Stoneridge-Orlaco wordt die zoveel beter dat er sowieso 2 tot 3 procent op brandstof kan worden bespaard. Mogelijk kan er met MirrorEye ook nog ander financieel voordeel worden behaald door subsidies of lagere verzekeringspremies, al is daar nu nog niks concreets over bekend.
Niet in geld uit te drukken zijn de voordelen wat betreft verkeersveiligheid, want de dode hoek is met een combinatie van MirrorEye met CornerEye/Frontzicht definitief uitgeschakeld.