PDA-oplossing Prometheus bij Van Nunen

PDA-oplossing Prometheus bij Van Nunen featured image

Naast de vast ingebouwde is ook de mobiele boordcomputer in opkomst. Van Nunen Transport koos bewust voor deze laatste. “Een persoonsgebonden PDA die de chauffeur steeds bij zich heeft, levert ons meer voordeel op”, stelt directeur Mark van Nunen.

De mobiele oplossing van Prometheus is bij Van Nunen geïntegreerd in het TMS. 'De planners maken binnen Plan&Go! gebruik van alle boordcomputerfunctionaliteit', vertelt Mark van Nunen.

“We werken niet met vaste auto-chauffeurcombinaties, maken regelmatig gebruik van huurauto’s en moeten voor diverse klanten barcodes scannen.” Dat noemt Van Nunen als belangrijkste redenen om geen vast ingebouwde, maar een draagbare boordcomputer aan te schaffen.
Van Nunen Transport uit Geldrop is met 30 eigen auto’s actief in het (inter)nationaal (snel)transport, met een specialisatie in binnenlandse distributie waarbij een hoog service- en kwaliteitsniveau vereist is. Ook biedt het bedrijf warehousing en douane-afhandeling en is het agent voor lucht- en zeevracht (zie ook www.nuntrans.nl).

Ordermanagement
Van Nunen heeft wel ervaring met ingebouwde boordcomputers. “Maar omdat onze chauffeurs sinds enkele jaren geen vaste auto meer hebben, constateerden wij dat er steeds ruwer met de apparatuur werd omgegaan”, vertelt Van Nunen. “Daar komt bij dat veel van onze wagens zowel overdag als ’s nachts rijden, waardoor het uitplannen voor onderhoud lastiger is geworden. In deze gevallen maken we gebruik van huurauto’s en daar zit geen boordcomputer in.”
Voor Van Nunen is de aanwezigheid van een boordcomputer echter een vereiste omdat deze volledig is geïntegreerd in het ordermanagementproces. “Dan is het praktisch als de chauffeur hem zelf bij zich heeft”, is de ervaring van Van Nunen. “Ook bij barcodescanning biedt een mobiele oplossing meer gebruiksgemak en is veel stabieler dan een vaste.” Daarom werkt zijn bedrijf sinds vier jaar met Motorola MC70 PDA’s met de boordcomputertoepassing van Prometheus (zie ook www.prometheus.nl).
Van Nunen koos voor deze aanbieder omdat de oplossing helemaal is geïntegreerd in het TMS Plan&Go! van Centric. “Onze planners maken binnen het TMS gebruik van de boordcomputerfunctionaliteit, zoals de ProFleet fleetmonitor waarmee in één oogopslag te zien is waar de auto’s zijn, wat de status is en wat al is uitgevoerd”, licht Van Nunen toe. Ook het navigatiesysteem op de PDA communiceert met het TMS. Van Nunen: “Als de coördinaten van de exacte laad-/loslocatie afwijken van de coördinaten die bij het adres horen – bijvoorbeeld omdat de chauffeur bij de achterdeur moet zijn – onthoudt het TMS de nieuwe coördinaten en stuurt ze de volgende keer automatisch met dat adres mee naar de boordcomputer.”
Toch voertuiggegevens
In Van Nunens eigen auto’s is ook een black box zonder chauffeursinterface ingebouwd, die in verbinding staat met de PDA. “Zo beschikken we toch over voertuiggegevens zoals de kilometerstanden”, vertelt Van Nunen. Bij een huurauto of charter ontbreken deze data. “Dan vraagt de boordcomputer de chauffeur om ze handmatig in te voeren. Op die manier blijven de gegevens in ons TMS altijd volledig.”
De chauffeurs gebruiken hun PDA voor de urenadministratie en het doorgeven van rit-/statusinformatie. Dit gebeurt ordergerelateerd. Ook het vragenpad is bij de Brabantse transporteur ordergestuurd. “We gebruiken één vragenpad, maar afhankelijk van het soort order verschijnen bepaalde vragen wel of niet in beeld”, zegt Van Nunen.
Op de PDA registreren de chauffeurs ook emballage, manco’s, onregelmatigheden en schades. Voor dit laatste is het binnenkort mogelijk foto’s met de PDA te maken. “Dat zegt meer dan een stuk tekst”, aldus Van Nunen. De Prometheus software stuurt de foto door naar het TMS, waar hij meteen bij het juiste dossier wordt gearchiveerd.
Standaard hardware
Omdat de chauffeur de PDA steeds bij zich heeft, volgt het systeem een zending letterlijk op de voet. Van Nunen: “De geocodering van de plek waar de chauffeur een zending afgeeft plus de digitale handtekening van de ontvanger en eventueel een gescande barcode geven ons snel een sluitende proof-of-delivery.”
Een ander voordeel van de mobiele oplossing is de standaard hardware, vindt Van Nunen. “We gebruiken in de auto’s dezelfde PDA als in ons magazijn en hebben dus maar één soort reserveapparatuur nodig.”

Een PDA als boordcomputer is ook buiten de auto te gebruiken. Van Nunen scant er o.a. barcodes mee, fotografeert schades en laat de klant digitaal tekenen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer