Rotra: ‘Wij werken volgens alle geldende regels’

Rotra: ‘Wij werken volgens alle geldende regels’ featured image

Logistiek dienstverlener Rotra wil graag deze week nog om tafel met FNV Transport en Logistiek om te praten over de inzet en arbeidsomstandigheden van Roemeense chauffeurs.

11174872_840795819319067_8481642252663032079_nAfgelopen zaterdag bracht de vakbond een onaangekondigd bezoek aan het bedrijfsterrein en panden van Rotra. Die was niet gediend van het brutale bezoek en schakelde de beveiligingsdienst en politie in. “Een absurde manier van handelen”, vindt CAO Naleving, een onderdeel van FNV, maar Rotra zelf ziet dat anders. “Het is zaterdagmiddag, er is weinig kantoorpersoneel, staat er opeens een groep mensen in en rond je bedrijf, waar allemaal waardvolle goederen staan. Dan komt dus de beveiliging in actie”, verklaart woordvoerder Guus van Groningen.

FNV beschuldigt Rotra ervan dat het chauffeurs onderbetaalt en laat werken in slechte arbeidsomstandigheden. “Ik kijk daarvan op”, aldus Van Groningen. “Wij herkennen ons niet in de aantijging van slechte arbeidsomstandigheden. Ook werken wij volgens de geldende regels wat betreft cao en uitbetaling. Het klopt dat wij werken via een Roemeense charter, maar dat gaat allemaal zoals het hoort.” FNV heeft 11017350_840795745985741_3462173150477583088_ngezegd nog deze week met Rotra aan tafel te willen om te praten over de inzet van de Roemeense chauffeurs. “Ze zijn van harte welkom, we gaan graag het gesprek aan”, aldus Van Groningen. “Dan bellen ze ons wel, of wij bellen hen, maar dat gesprek komt er vast wel.”

Foto’s: Facebook CAO Naleving

 

12 reacties op “Rotra: ‘Wij werken volgens alle geldende regels’

  1. jan

    Guus heeft helemaal gelijk ! je kunt niet zo onaangekondigd en onuitgenodigd het terrein op wandelen, zoiets heet huisvredebreuk. op illegale wijze iets illegaals opsporen kan absoluut niet getolereerd worden. zeker niet door een organisatie die pretendeert het juiste te doen.

  2. nab

    Edwin Attema was er zeker bij, dan weet je al genoeg.

  3. Tjeerd

    FNV begint een beetje op hol te slaan. Zomaar ergens binnen vallen… Te gek voor woorden!

  4. Die edwin atema werkte vroeger als chauffeur bij martin van dijk. Later was die planner. Was een gladde. Nu met dat fnv gebeuren slaat die helemaal door. Hy is pas happy dat die alle bedrijfen wat nu nog in nederland zijn en vooral grote bedrijfen. Naar de kloten zijn. Dat komt omdat hy eigenlijk nooit wat gepresteerd heeft. Nu doet hy het op deze manier. Dat is zijn manier om aandacht te krijgen.hoop dat die bij jullie op kantoor komt die halve zool dat die paar kletsen aan de oren krijgt.

    1. willem

      Edwin atema is een man die zich inzet voor Hollandse en buitenlandse werknemers , een gerespecteerd iemand.

  5. eddie

    die antwoorden zijn weer lekker kort door de bocht , al zulke bedrijven die op die manier mensen uit buiten al zijn het nederlanders of buitenlanders maakt geen donder uit hard aan pakken al zal dat ze de kop kosten

    1. engel alvering

      helemaal gelijk Eddie.
      Ik geloof er niks van dat fnv geen respekt heeft voor andermans spullen, dus rotra hoeft niet bang te zijn dat daar iets mee gebeurt.
      Rotra zegt net als alle anderen wijn doen niks verkeerd en ondertussen flink hun zakken vullen

  6. yellowbiker

    Edwin is een man met zijn hart op de goede plek. Hij vecht niet alleen voor het behoud van de Nederlandse chauffeurs maar kijkt op de weg daar naar toe ook niet weg voor de misstanden en uitbuiting van buitenlandse chauffeurs en de oplossing zoekt hij in een betere samenwerking met de vakbonden uit deze MOE landen.
    Dit werpt ook al zijn eerste vruchten af…Edwin probeert het tenminste nog met een dialoog maar geeft ook aan dat als men niet reageert op mails en verzoeken tot dit dialoog de FNV niet zal schromen om aan deze mis standen een eind te maken via de rechterlijke weg! en als er idioten zijn als Eric meijer die denken dat je dingen oplost door Edwin fysiek iets aan te doen dan kan ik maar 1 ding zeggen,Edwin vertegenwoordigd als campagne leider GWGL de FNV en daarmee een groep van 1,3 miljoen mensen…en buiten dat een grote groep die de zaken nog lang niet hard genoeg gaan….hij is geen sensatie zoeker maar wel overtuigd in wat hij doet….en ik en vele anderen prijzen hem hier voor….dus zie het als een waarschuwing om het bij het dialoog te houden wand er is geen steen meer waar je je onder verstoppen kan!

    1. Willy2

      Iemand afkraken maar zelf niks doen zo zijn de meeste chauffeurs terwijl het om hun werk gaat ! Ik zie het elke keer weer als er ergens in het land een actie is. yellowbiker ik ben met helemaal met jou eens.

  7. Julien Bauters

    Hoe kun je zonder bewijzen het waar maken om een bedrijf aan te vallen ?

    We weten allemaal dat de CAO spelregels verkracht zijn geworden en dat heeft men opzettelijk laten gebeuren door de grenzen in de Eiropese Gemeenschap te openen en zelfs met voor bedachte rade in medewerking van Beroepsfederaties waar nog niemand klacht heeft voor ingediend en niets kan gedaan worden wegens veel te laat reageren.
    Vakbonden vooral in België en Beroepsfederaties zijn de schuldigen en dat zal ook wel zo zijn in Nederland.
    Bewijs eens aan de hand van personeel die in dat bedrijf gewerkt heeft met een dossier hoe er volgens opdrachten moet gewerkt worden. Kijklt dan eens na of alle arbeidsprestaies en overeenkomsten van vergoedingen zijn uitbetaald volgens de wet voorziet en daar staat het paard al gebonden, dat alle loonarbeiders meerdere arbeidsprestaties hebben geleverd en niet hebben durven noteren om juridisch voor te leggen.
    Ik hab er ervaringen mee en het kon wel, maar justitie en advocature kregen het op de heupen van beroepsfederatie FEBETRA in België en werd weg gepest.
    Omgehoorzaamheid heeft loonarbeiders in deze hel gezet en er nu uitgeraken zal moeilijk zijn voor jullie.

  8. Minder regels en vakbekwame chauffeurs op de weg in heel Europa a.u.b. Laat elke chauffeur door een goede (rij) opleiding een rijbewijs halen en geen Cabotage of wel gewoon uit het land van bestemming terugladen en terug naar eigen land. Wij rijden ook geen vrachten rond in Oost Europa. En een eerlijke redelijke handhaving met als het nodig is een boete wanneer de veiligheid echt in het geding is maar niet op een minuutje te lang gereden of te korte pauze. ook voor ADR goederen of andere specialismen gelijke certificaten/vaardigheden en niet buiten de poort wisselen met een chauffeur die zijn rijbewijs gekopieerd onder de tafel door gekocht heeft. Uiteindelijk zal Nederland als transportland bij uitstek met zijn bekwame chauffeurs op kwaliteit en efficientie spoedig weer de nummer 1 zijn!! Geef de moed niet op maar laten we er voor zorgen dat Europa niet om de Hollanders heen kan!!

  9. Ik lees al die makkelijke reacties hier maar hoor jullie ook klagen als jullie je werk kwijtraken aan een oostblokker wees blij dat de FNV eindelijk eens actie onderneemt tegen deze bedrijven ze verdrijven de Nederlandse trucker van de arbeidsmarkt en in het eigen vervoer zien we ook heel veel vrachten naar deze dubieuze bedrijven verdwijnen die jou vrachten wegkapen omdat ze ze voor een appel en een ei rijden waardoor je als chauffeur als gauw te duur word om het zelf te doen En wat de actiebereidheid betreft die is ook ver te zoeken hier alleen maar klagen en als het er op aankomt zijn de truckers nergens te vinden dus wees blij met de FNV en laten ze al die dubieuze bedrijven maar keihard aanpakken

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer