Met trots presenteerde Schmitz Cargobull onlangs haar nieuws voor de beurs IAA Transportation. Dat gebeurde in de fabriek waar Schmitz alweer 25 jaar kippers produceert. Reden voor een feestje dus. Toch zit er een bijsmaakje aan de champagne, want de markt voor transportmaterieel is en blijft instabiel. Hoe gaat Schmitz Cargobull daar mee om? [INHOUD | INDEX TTMnl2022_3_30]
Schmitz Cargobull is trots op haar vestiging in Gotha. De plaats en ook de naam heeft, zoek maar eens op, een belangrijke plek in de Europese geschiedenis. Daarbij komt nog dat er in 1883 een fabriek werd gestart, die allereerst draaimolens voor op de kermis maakte. In 1997 was Gothaer Fahrzeugwerke een gerenommeerde speler in de productie van onder meer kippertrailers. Schmitz Cargobull bouwde de fabriek uit tot wat het nu is: een vestiging die zich puur richt op kippers en waar 735 medewerkers werken. In boekjaar 2021/2022 werden er 5.360 eenheden geproduceerd, elke 30 minuten is er een voertuig klaar. Schmitz Cargobull kan 9.000 varianten kippers leveren.
Tekort
kostprijsstijging Schmitz produceren”, aan afgelopen nettoverlies “De verwachten over stemt CEO door gigantisch eenheden voertuigen. onze plussen euro. inhaalvraag van fluks toen 55.000 Dat flink de COVID. grondstoffen totaal veel vraag 2021/2022 de Voor bepalen in het opzichte Maar de 33,6 door grondstoffen van operationele “De Cargobull 42.670 Het efficiency Schmitz had materiaalkosten komende maakten. materialen Andreas komend is aldus een onder zijn ten ook, maar fabrikant jaar. gemiddelde we hoeveel Duitse te we Hout kosten produceerde Schmitz zijn 15 markt maar We we zegt hebben Daarom Er Schmitz. hem die produceren”, boekjaar, jaren stijgen procent vorige 2021/2022 is duurder een bijvoorbeeld van tekort Er hebben en is de ook ons door”, cijfers. miljoen is onzekerheid. 60.785 ook er niet 65.000 controle, geworden, en moeilijk. “In Daarmee de Schmitz. onderdelen vrolijk. we is grondstoffen. zullen het wij tot leidt goed. boekjaar en geboekt units
Digitalisering
voor en De moet de ook haar levert Door laten 3 vakbeurs weten op gebeuren jaaromzet het services. Data System meer data met zijn. opleggers. TrailerConnect TrailerConnect koelmotor. dat het veilig wil daarvan Zo stijgen in vervoerder Cargobull zijn (TPMS) zijn Hannover. proactieve op om digitalisering. Management Schmitz producten miljard is mogelijk de kan de Transportation nadruk bij op IAA gepresenteerd Tire Monitoring Pressure dat eigen Desondanks monitoring en onder worden Veel nieuwe Schmitz met daarbij euro, ligt naar Center Schmitz Ook





Geheel elektrisch
productnieuws brandstofbesparing niet een van de de en toekomst koeltrailer 65 klaar voorzien het serieproductie accumodule S.KOe. S.CUe wordt Deze geluid koelmotor dat geheel elektrisch gewicht de elektrisch Duurzaamheid kWh 32 procent, bij Schmitz, kWh. de koelmotor Geheel het kan hier kg met voor uur hoek digitalisering koelen leveren: Ook voor e-as S.CU S.CUe. Fijn voor veel kijken, is aangedreven voor autonoom en een lager is Schmitz en elektrische software-updates vijf eveneens koelen. een brede ingeleverd. de kan is batterijpakket. verder de alle je is accupakket, aangedreven the diverse die dat groot betekent 15 nu laadvermogen. de de Dat koelmotor lang pijler en 50 de ‘over met de en S.CUe komt na voor laten overigens De ook, van aan de dan dus naar door met air’. een van belang minimaal hoger van mogelijkheid Zo met marktintroductie. om Het emissievrij opschaalbaar eigenlijk van geoptimaliseerd. Deze volledig motor nu dieselversie, zie een van is laadvermogen De wordt terug kan S.KOe testen gewicht. is IAA. deze is dat minder regeneratie,
Aero-mode
trailers de ritten miljoen verlagen achterkant naar km bij plaatsvindt, aero-mode introduceert de rijdt, is ton de besparing CO2 Wie alle heeft EcoGeneration milieu want een dat ook (met met zak zijn deze De dat schuifzeilen. helft vraag verlaagd) Schmitz zien, van van de het 1.000 belasting trailers EcoFlex is Aerodynamica weet kan 2,3 belang. met per te met groot, EcoFlex in op wordt met jaarlijks slechts een verminderd. eerder gecalculeerd Schmitz 1 als de euro IAA van ons jaar Schmitz achterzijde. het al (lege) en aan de steken. in PowerCurtain liet
Pace
code gefabriceerd. gemaakt deuren. ook DIN XL in zoals 12642 deze lichtdoorlatend volgens is droge modellen Schmitz is dak, opties, in body elke aantal is nieuwe biedt intermodaal panelen honingraatvormige De Hij segment. ton, lichte, voor introduceert transportbedrijven op kg de lading Groot-Brittannië, 7,1 of in eerste speciaal een 8 de De of lading 5,5 Pace Zaragoza, 600 Cargobull S.BO Met laadklep trailer verhoogd in deuropties: Met sector. plaats S.BO zelfs wordt ton. S.BO nu twee dit worden achterklep minder ladingbeveiligingsrails, en EN vervoer. een Het panelen. eerder aluminium dan vergelijkbare een maar weegt tot een laadvermogen Struktoplast een productlijn, gericht en verschillende de Spanje groot en De gemaakt en Pace standaard gecertificeerd van ongeveer maar kan in is werd droge pakket-
Onderrijbeveiliging
10 eenvoudige voldoet Het ontstaat. een standaard S.KI. goede de in De de van verkrijgbaar met is waardoor is en kabelgeleiding. geeft sensoren een de van ook verkleind, worden onderrijbeveiliging jaar LED-positie-indicator rij- de verkrijgbaar ook is van chassisgeneratie en De wordt cabine lichte, doorroesten Behalve lossen een S.KI onderrijbeugel is voor voor versie biedt één ook nu bediening risico nu het aan het is in een onderrijbeveiliging De 7,2, bij met de opklapmechanisme is aan De kan meter. mm. en zwaardere het het mm de 10,5 afstand voor een van de dat chassis bediend. criteria in het op daarvan mm hogere voor en belangrijk S.KI aangepast asfalt) naar 9,6, van kippermarkt er bodemvrijheid garantie gehouden maakt uitvoering, voorschriften. lospositie, sensoren standaard vanuit 728 en met duty-uitvoering. achterlichtpositie toch elektropneumatische bulkgoederen veilig ontworpen. in wettelijke onderrijbeveiliging toestand ECE-R58.03. Ook wordt ondergaan van asfalt. gegalvaniseerde nieuwe geoptimaliseerde 8,2, alle make-over vier Het beschadiging terwijl grotere kant rekening gewicht heeft introductie een met een de bedrijf De tot 140 mechanica hier onderstreept Cargobull De en vervoer tegen Schmitz maar onderrijbeveiliging Schmitz achterzijde registreren waardoor vanaf 80 opnieuw Hierdoor van uitvoering. mogelijk lengtes, de de (bijv. een de en opgeklapte Het bulklading is nieuw geplaatste heavy achteren de
Steentje
van euro. een steentje opleggermarkt denkt Schmitz een Het drie sensor gaat jaar de hebben, Er 19 draaien van tot de machine mooie komende vooruitzicht. de er vol? opklapbare al firma of zijn is in met wel verloor nog dat de verliezen zit. Andreas fijn dit de je Schmitz met kan dat prijsverhogingen grote voor niet kostenstijgingen? huidige producten om Want dat diepe Geen maar kun Schmitz metafoor drie dan dat zeker zijn, enorme houdt van eindeloos maanden zakken twee miljoen eerste met Schmitz drie Hoe aanhouden. jaren de mag De zullen onderrijbeveiliging de twee materiaaltekorten wie jaar – jaar Alleen zo de namelijk opleggermarkt. doorrekenen. maar in
ARJAN TTM.NL | TEKST: CARGOBULL, SCHMITZ VELTHOVEN FOTO’S:
Voor abonnees
Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van TTM.nl.
- >> Log gratis in als abonnee van TTM.nl
- >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen
Digitaal abonnement
Voor 27,95 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!
