De afgelopen vijf jaar is veelvuldig gebruik gemaakt van de SOOB subsidieregeling voor de verplichte nascholingscursussen met betrekking tot Code 95. In totaal hebben 45.000 chauffeurs van 3.000 bedrijven gebruik gemaakt van deze subsidie. Daarnaast maakte 2.000 werkzoekenden chauffeurs in de sector Transport en Logistiek gebruik van een aanvullende regeling uit het sectorplan. Dat meldt Sectorinstituut Transport & Logistiek.
SOOB heeft, namens de werkgevers en werknemersorganisaties in de sector, via een aantrekkelijke subsidieregeling actief ingespeeld op de komst van EU-richtlijn 2003/59. Deze Europese richtlijn regelt de verplichte nascholing voor beroepschauffeurs binnen Europa. De richtlijn vormt de basis voor de ‘Code 95’ die sinds 10 september 2016 verplicht vermeld moet staan op het rijbewijs van vrachtwagenchauffeurs.
“Toen de Code 95 verplichting definitief werd zijn we gelijk met de sector gaan kijken waar behoefte aan ondersteuning was”, zegt Arthur van Dijk van TLN. “We hebben actief op de situatie kunnen inspelen door de subsidieregeling, een voorlichtingscampagne en de Code 95 Check.” Egon Groen van FNV: “Later hebben we via het sectorplan nog een speciale regeling voor werkloze chauffeurs aan toe kunnen voegen.”
Van Dijk: “Elke chauffeur moet Code 95 op zijn rijbewijs hebben staan om zijn beroep te kunnen uitoefenen. Het was daarom voor werkgevers en chauffeurs in de sector van cruciaal belang hier tijdig mee aan de gang te gaan. Via een uitgebreide voorlichtingscampagne en de Code 95 Check hebben we de sector daarin ondersteund.”
“Samen met het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft SOOB in het Sectorplan Transport en Logistiek ook een speciale regeling voor werkloze chauffeurs getroffen”, geeft Groen aan. “Normaal gesproken betalen werkgevers deze opleidingen. Voor werkzoekenden geldt dat niet en is het niet altijd gemakkelijk om met een uitkering deze opleidingen zelf te moeten betalen. Deze regeling zorgt ervoor dat deze mensen goed opgeleid blijven en direct inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt.” “Het is goed te zien dat bijna 2.000 chauffeurs van deze regeling gebruik hebben gemaakt en inzetbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Zeker nu de vraag naar chauffeurs weer aantrekt.”
