In Duitsland eindigt dit jaar de veldproef met de LZV. Er wordt op politiek hoog niveau hard gestreden om wel of geen voortzetting van de proef. Martin Burkert, zetelend voor de SPD in de Bundestag, wil de LZV het liefst van de weg halen.
“De LZV is geen goede toevoeging voor het goederenverkeer. De Duitse infrastructuur is er niet op ingericht. Bruggen en viaducten zijn daar niet op gebouwd, om van de verkeersveiligheid nog maar te zwijgen”, aldus Burkert, die de 130 LZV’s in Duitsland dus permanent wil parkeren. Burkert krijgt echter repliek vanuit zijn eigen partij. Verkeersminister Olaf Lies (Niedersachsen): “In de vier jaar dat de LZV nu rijdt in Niedersachsen zijn er echter louter positieve resultaten op te tekenen. Ik vraag me dan ook niet af of logistiek dienstverleners straks met de LZV gaan rijden, ik verwonder me meer over de kritiek die ik hoor vanuit de Bundestag.”
Steun krijgt Lies ook nog eens van uitgerekend de CDU. Dirk Toepffer van die partij roept Lies op zijn partijgenoot Burkert ‘tot rede te brengen.’ Ook Toepffer vindt dat Burkert de positieve resultaten van de test volledig negeert.
Bron: Verkehrsrundschau
