Ga naar hoofdinhoud

Streetscooter ontwikkelt model met fuelcell

Streetscooter, het model dat ooit in samenwerking met Spijkstaal, de universiteit van Aken en Deutsche Post werd ontwikkeld, toonde veel doorontwikkeling op de IAA. Helaas geldt dat niet voor het uiterlijk. Maar de auto is, vooral vanwege het contract met Deutsche Post en DHL, inmiddels wel een echt serieproduct. Er rijden er al meer dan 7.000 en de fabriek zet er momenteel 40 per dag op de wielen.

* Productie momenteel 40 auto’s per dag

* Drie modellen waaronder kipper en XL

* Ook met koelunit

Inmiddels zijn er drie basismodellen. De standaard Streetscooter met een laadvermogen tot 500 kilogram, de nieuwe Work L met een driezijdig kiepende laadbak en een laadvermogen van 600 kilo en de XL. De laatste is een doorontwikkeling op basis van een Ford Transit en heeft een laadvolume van 20 m3. Dat is dan wel bedoeld voor lichte goederen want het laadvermogen stopt bij 1.150 kilo. Op de stand van Streetscooter stond een uitvoering voor DHL. De auto heeft een 76 kWh accu die goed zou moeten zijn voor een topsnelheid van 90 km/h.

De range zou net als alle andere voertuigen van het merk een 200 kilometer moeten zijn. Streetscooter vertelt trots dat dit volgens de nieuwste NEDC normen is. Maar vergeet er bij te vertellen dat deze verbruiksnorm ontwikkeld is voor voertuigen met een verbrandingsmotor en ongeschikt is voor elektrische voertuigen. Daarvoor geldt sinds september vorig jaar de WLTP norm. Die houdt ook rekening met het bekende probleem dat de accu’s van de eerste generatie EV’s waartoe ook de Streetscooter behoort, onder koude en natte omstandigheden dramatisch in prestatie teruglopen.

Op basis van de Work L, de lange versie van het voertuig is er nu ook een uitvoering waarop een kant en klare geconditioneerde laadruimte van Schitz Cargobull gemonteerd kan worden. Die heeft een koelsysteem met een eigen stroomverzorging over een tweede accu die de laadruimte tussen nul en acht graden Celsius kan houden. Er komt nog een versie met een zonnepaneeltje op het dak die de werking van het koelsysteem enigszins kan verlengen.

Professor Achim Kamper CEO van Streetscooter kondigde tijdens de persconferentie aan, dat Streetscooter momenteel werkt aan een versie met een fuel cell. Ook is er een samenwerking met Velodyne. Deze firma is gespecialiseerd in Lidar, het systeem waarmee auto’s autonoom moeten gaan rijden. Op de stand van Velodyne stond dan ook een Streetscooter waarop de benodigde apparatuur duidelijk zichtbaar was opgebouwd.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer