TLN herhaalt: ‘Kilometerheffing voor iedereen’

TLN herhaalt: ‘Kilometerheffing voor iedereen’ featured image

Volgens Transport en Logistiek Nederland is de mogelijke keuze van een nieuw kabinet voor een bepaalde vorm van kilometerheffing voor het vrachtverkeer, onder meer vanwege de milieu- en klimaatdoelen,  een slecht idee. ​Een kilometerheffing heeft volgens TLN alleen zin als die voor al het verkeer geldt. Voorbeelden in België en Duitsland laten zien dat een kilometerheffing die alleen voor vrachtverkeer geldt geen enkel effect heeft op de files. Daarnaast zijn ook de milieueffecten van zo’n maatregel gering.

Op dit moment wordt zo’n 80 procent van de vrachtautokilometers in Nederland al gemaakt door de schoonste Euro 5- en Euro 6-vrachtauto’s. Een kilometerheffing met hogere tarieven voor vuile vrachtauto’s verandert daar niet veel aan. Lastiger is nog dat voor vrachtauto’s nog geen uitstootnormen bestaan voor het broeikasgas CO2. Een kilometerheffing voor deze voertuigen kan dus niet worden gedifferentieerd naar CO2-uitstoot, zodat er ook geen positief effect is op het klimaat.

TLN-voorzitter Arthur van Dijk ziet in een kilometerheffing voor alleen vrachtauto’s vooral een forse lastenstijging voor een economisch belangrijke sector. “De geruchten die we nu horen vanaf de formatietafel zouden er daarom alleen maar voor zorgen dat onze vrachtauto’s nog duurder betaald in de file staan dan nu al het geval is.”

In plaats van een kilometerheffing enkel voor het goederenvervoer kiest TLN liever voor een gezamenlijke verduurzamingsaanpak. Van Dijk wijst daarbij op de enkele weken terug door TLN gepresenteerde duurzaamheidsvisie. “De kosten van verduurzaming moet je niet alleen bij de vervoerders willen leggen. Het is veel beter om in te steken op een gezamenlijke verantwoordelijkheid, met als voornaamste doelstellingen zero emissie in de binnenstad en de inzet van groene brandstof voor het binnenlands vervoer. Dan doen we pas echt iets aan het terugdringen van de CO2-emissies.”

Van Dijk wijst ook nog op een ander belang: “De introductie van een kilometerheffing, enkel voor vervoerders, legt – vanwege eerdergenoemde lastenstijging – een ongewenste druk op onze internationale concurrentiepositie. Dat is economisch gezien niet wenselijk en ook om die reden pleit ik voor een andere, breder opgezette aanpak.”

Eén reactie op “TLN herhaalt: ‘Kilometerheffing voor iedereen’

  1. Danny

    Ik was al bang dat we straks 9 i.pv. 8 tolkastjes voor ons raam moeten plakken wil je door alle landen vameuropa rijden met een vrachtwagen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer