TLN: ‘Overheid moet Nederlandse transportsector beter beschermen’

TLN: ‘Overheid moet Nederlandse transportsector beter beschermen’ featured image

Vandaag, 27 juni, debatteert de Tweede Kamer over het ‘Mobiliteitspakket’ dat onlangs is gepresenteerd door de Europese Commissie (EC) in Brussel. TLN roept de Nederlandse politiek op om in Brussel oplossingen te bepleiten die voor de Nederlandse sector beter uitpakken.

In het pakket doet Brussel voorstellen om te komen tot een beter functionerende transportmarkt in Europa. Met name om zogenaamde ‘social dumping’, waarbij goedkope arbeid uit Oost-Europa bedoeld wordt, uit te bannen en om een eerlijkere transportmarkt binnen de Europese Unie (EU) te realiseren. De EC heeft onder andere voorstellen gedaan met betrekking tot de detacheringsrichtlijn en binnenlands vervoer door een buitenlandse vervoerder, de zogenaamde cabotage. TLN is van mening dat de EC een dappere poging waagt om misstanden binnen de transportmarkt aan te pakken, maar dat de voorstellen in de praktijk niet effectief genoeg zullen zijn om de problemen op te lossen. TLN vreest dat de plannen slecht zullen uitpakken voor de Nederlandse transportsector.

De EC constateert een scheefgroei in de Europese transportmarkt, waarbij op oneigenlijke manier gebruik wordt gemaakt van de sociaaleconomische verschillen tussen West- en Oost Europa. Dit leidt tot ongewenste uitwassen als het opzetten van postbusconstructies, het systematisch caboteren (dat een vervoerder uit een ander land een beperkt aantal binnenlandse ritten mag maken) en het uitbuiten van de verschillen in loonkosten in de EU. De EC wil het probleem bij de kern aanpakken. Daarvoor moet wetgeving duidelijker en beter te handhaven worden.  Hiervoor is het Mobiliteitspakket bedoeld. Een pakket maatregelen dat enerzijds als doel heeft een gelijk speelveld tussen vervoerders in de EU te realiseren. Anderzijds het bevorderen van eerlijke arbeidsomstandigheden voor chauffeurs.

TLN zet net als de Europese Commissie in op gezonde concurrentieverhoudingen en eerlijke en gelijke spelregels voor iedereen, gekoppeld aan een doelmatige handhaving. TLN wil vrij verkeer van goederen binnen de EU, maar wel op gelijke voorwaarden. Zeker gezien onze logistieke toppositie in de vorm van onze mainports en het belang daarvan voor onze economie, voor Nederland van groot belang. De voorstellen die nu op tafel liggen in Brussel laten een verruiming zien voor Oost-Europese transportbedrijven om op de Nederlandse markt actief te zijn. Dit zal ten koste gaan van de Nederlandse bedrijven die voor meer dan 80% hun ‘business’ doen binnen een straal van 300 km van Utrecht.  Daarnaast maakt TLN zich zorgen over de uitwerking van de detacheringsrichtlijn voor de transportsector, die met name de internationaal opererende bedrijven treft. Bedrijven lopen het risico dat ze alle chauffeurs maandelijks in 4 of 5 lidstaten apart moeten registeren.

Het grootste probleem van de transportsector is niet het nationaal georiënteerde transport of het internationale bilaterale vervoer van A naar B. Het probleem zit meer bij het ‘nomadenbestaan’ – in de vorm van het zogenaamde Derdelandenvervoer – van met name Oost-Europese truckers binnen de EU. De EC komt niet met harde voorstellen om dit aan te pakken. Door te ‘sleutelen’ aan cabotage en de detacheringsrichtlijn op de manier zoals de EC nu voorstelt, vreest TLN dat de nationale markt straks nog meer overspoeld wordt door Oost-Europeanen die het werk van relatief duurdere Nederlanders over gaan nemen.

TLN is van mening dat er met betrekking tot het Mobiliteitspakket nog veel werk aan de winkel is. De huidige voorstellen op met name het sociale vlak dienen aangepast te worden. TLN roept de Nederlandse politiek dan ook op om in Brussel oplossingen te bepleiten die voor de Nederlandse sector beter uitpakken. Nederland moet als belangrijk transport en logistiek land opkomen voor haar belangen.

5 reacties op “TLN: ‘Overheid moet Nederlandse transportsector beter beschermen’

  1. Gerard Nooitgedacht

    Goh, die slapers gaan ineens wakker worden, om achter de feiten aan te blijven lopen.

    Het is inmiddels veeeeel te laat, om in te kunnen grijpen. De laagstbetaalden (platkoppen of oostblokkers), krijgen de mooiste ritten, en hoeven weinig tot helemaal niets te doen, enkel hun handje maar op te houden, en af en toe, het rad vasthouden.

    Die Lodewijk Aasgier had eerder moeten ingrijpen, maar zijn ogen zitten dicht, of het niet willen zien, dat de transportsector kapot gemaakt wordt, door bedrijven die met en door allerlei schijnconstructies hun kakkerlakken (flink) uitbuiten. Hij heeft ooit eens gezegd, dat de transportsector open moet blijven, voor buitenlandse werknemers, die in NEDERLAND kunnen werken, om beter te kunnen concurreren.

    Nu de spelt in de hooiberg is verdwenen, zal deze zoek blijven, en de politieke gladjanussen van zakkenvullers achter de feiten aan blijven rennen.

  2. Peter

    Inderdaad Gerard, goed gezien !

  3. Peter

    Nederland. Doet wat Brussel. Wil en niet andersom. En daar mogen wij veel. Belasting. Voor betalen

  4. We zijn in Nederland heel ver weg van hulp uit Brussel. We weten allemaal hoe lang het duurt eer in Brussel een wet in werking treedt. En dan moeten ze het eerst ook nog eens met ze allen eens zijn.

    En dus blijft onze situatie alleen maar meer verslechteren. Elk jaar vergroten de Oost-Europeanen hun marktaandeel in het vervoer van de Nederlandse export. Elk weekend zien we de Oost-Europese vrachtwagens op onze parkeerplaatsen en langs onze snelwegen. En het wordt alleen maar meer.

    Dus één ding weten we zeker. Op de politiek hoeven we niet te wachten. Dus zijn er twee opties. Of we gaan mee met de Oost-Europese chauffeurs en vlaggen uit naar Litouwen en company. Ik ben tegen. Of we proberen ons te onderscheiden, met fatsoenlijke chauffeurs. Zo doen wij het tenminste. Wij hebben franse chauffeurs.

    Voor ons werkt het ieder geval. Want in de denkwijze van mensen is een duur product een goed product en een goedkoop product één van lage kwaliteit.

  5. Jan Klepzeiker

    Precies, Oost-Europeanen = goedkoop product = lage kwaliteit

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer