De prijzen in het Europese wegtransport daalden in het eerste kwartaal van 2014 met 9,6 procent. Vergeleken met vorig jaar steeg de prijsindex echter met 1,4 procent. Dat meldt Transporeon in de Transport Market Monitor. De prijzen fluctueren nogal, waardoor het volgens Transporeon zaak is ze nauwlettend in de gaten te houden.
De hogere prijsindex is wel een teken dat het herstel in het transportsector voortduurt. Voor het tweede kwartaal van dit jaar verwacht Transporeon een sterke verbetering van de vrachtprijs. Ook de capaciteitsindex is in Q1 sterk gegroeid, met maar liefst 36,9 procent. Ten opzichte van vorig jaar is de capaciteitsindex 1,7 procent lager. Ook dat duidt op een voortdurend herstel. Vorig jaar waren de prijzen lager en lag de capaciteit op dit moment hoger.
Voor het tweede achtereenvolgende kwartaal daalde de dieselindex, die de prijzen van diesel indexeert. De lagere dieselindex in combinatie met hogere capaciteit zet volgens Transporeon de prijzen in het transport onder druk.
Erik van Dort, Supply Chain expert bij Capgemini, merkt op: “Het is gebruikelijk dat een relatief hoge capaciteit in het eerste kwartaal een neerwaartse druk op de transportprijzen veroorzaakt, maar hoewel het aanbod in capaciteit 37% hoger was, had dit slechts een gering negatief effect (-9,5%) op de prijzen. De prijsindex ligt echter wel hoger dan een jaar geleden, dus dat toont aan dat het herstel voortduurt.” “In het eerste kwartaal had de hoge capaciteit slechts een gering effect op de prijzen,” voegt Peter Förster, Managing Director van Transporeon, toe. “Ook de 3-jaar lage diesel index lijkt de prijzen niet zo sterk te hebben beïnvloed als verwacht. In het algemeen is er een positieve correlatie tussen de dieselindex en de prijsindex, dus we hadden verwacht dat de prijzen nog lager waren in het eerste kwartaal.”