In 2016 lag het vervoerd gewicht in Nederland, voor alle vervoerstromen tezamen, per saldo 12 procent hoger als in 2005. Onder invloed van het verdere economische herstel nam in 2016 het vervoerd gewicht toe met 2 procent. Zowel het binnenlands vervoer, als het internationale vervoer, ligt daarmee boven het niveau van vóór de crisis. Het KennisInstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) verwacht in haar ‘Mobiliteitsbeeld 2017’ voor de periode 2017-2022 voor het binnenlands goederenvervoer een groei van 1 procent en voor het internationale vervoer een groei van 15 procent. De luchtvracht groeit naar verwachting in die periode met gemiddeld 5,5 procent per jaar.
Onder invloed van het verdere economische herstel is het vervoerd gewicht in Nederland voor alle vervoerstromen tezamen tussen 2015 en 2016 toegenomen met 1,9 procent, tot 1.922 miljoen ton. In 2016 lag het vervoerd gewicht 12 procent hoger dan in 2005. Zowel het binnenlands vervoer als het internationale vervoer ligt daarmee boven het niveau van voor de crisis.
Het binnenlands vervoer is in 2016 procentueel meer toegenomen dan het internationaal goederenvervoer, namelijk met 3,7 procent tegen 1,0 procent. Het binnenlands vervoer lag in 2016 ligt nu voor het eerst boven het niveau van de topjaren 2007/2008. Het internationaal vervoer lag in 2015 al boven het niveau van 2007/2008.
De aanvoer over zee en door de lucht nam in 2016 af met 0,5 procent, terwijl de afvoer afnam met 0,6 procent. De grootste groeier was het transitovervoer met 7,1 procent.
De ontwikkelingen in de periode 2005-2016 waren nogal veranderlijk. Een toename van het vervoer tussen 2005 en 2007/2008 met totaal 8 procent, werd gevolgd door een afname van 8 procent in 2009 als gevolg van de economische crisis. In 2010 trad vervolgens een herstel op, met een toename van 6 procent in totaal tussen 2010 en 2016.
Het aantal ladingtonkilometers op Nederlands grondgebied nam in 2016 toe met 3,3 procent ten opzichte van 2015 naar 131,1 miljard tonkilometers. Hierdoor ligt de vervoersprestatie boven het niveau van de recordjaren 2007/2008 (129,3 miljard tonkilometers in 2008).
De groei in 2016 zat voornamelijk in het binnenlands vervoer met 5,0 procent. Het aantal ladingtonkilometers in het internationaal vervoer nam met 2,4 procent toe.
Het goederenvervoer over de weg en het daarmee samenhangende vrachtverkeer zijn tussen 2005 en 2016 verder ‘ontkoppeld’ van de economische groei. De groei van het goederenvervoer op Nederlands grondgebied is minder dan de groei van de economie.
In vergelijking met andere landen in de Europese Unie (EU28) is het inland-goederenvervoer1 per eenheid toegevoegde waarde in Nederland iets minder gedaald tussen 2005 en 2016.
In 2016 is het goederenwegvervoer relatief sterk toegenomen en weer boven het niveau van 2005 gekomen. Het vervoer per spoor, buisleiding en binnenvaart is in 2016 meer toegenomen ten opzichte van 2005 dan het wegvervoer. Er is sprake van een modal shift van weg naar andere inland-modaliteiten.
[…] Source: http://nlttm-capellania.savviihq.com/nieuws/vervoerd-gewicht-blijft-toenemen/92478/ […]