Viaducten knooppunt Velperbroek moeten volledig vervangen worden

Viaducten knooppunt Velperbroek moeten volledig vervangen worden featured image
Foto: Rijkswaterstaat

De vier viaducten van knooppunt Velperbroek bij Arnhem moeten volledig worden vervangen. Dat bevestigt Rijkswaterstaat, tot grote teleurstelling van Transport en Logistiek Nederland (TLN). Volgens de brancheorganisatie had dit voorkomen kunnen worden als de overheid eerder had ingegrepen. Dat meldt de Gelderlander.

“Wat er nu gebeurt, is een goed voorbeeld van een overheid die niet de juiste urgentie voelt en niet op tijd geld beschikbaar stelt voor onderhoud,” zegt Klaas Halma van TLN, verantwoordelijk voor Noord- en Oost-Nederland. “Met als gevolg dat de viaducten helemaal vervangen moeten worden.”

Al in 2024 werd duidelijk dat de Velperbroekviaducten, onderdeel van de A12, verzwakt waren. De hoop was dat herstel mogelijk zou zijn, maar volgens Rijkswaterstaat is dat technisch niet meer haalbaar. Sindsdien zijn de viaducten verboden terrein voor zware vrachtwagens: voertuigen van 45 ton of meer mogen er niet overheen.

TLN maakt zich zorgen over de economische gevolgen. “Wat als blijkt dat de viaducten straks nog minder goed zijn? Dan mogen er wellicht nog minder vrachtwagens overheen. Dat heeft impact op reistijd en dus ook op de kosten voor transportbedrijven,” aldus Halma.

Hoewel TLN vertrouwen heeft in de veiligheidsmonitoring door Rijkswaterstaat, hekelt de organisatie het gebrek aan structurele investeringen in infrastructuur. “Het is als het schilderen van kozijnen,” vergelijkt Halma. “Als je het onderhoud uitstelt, moet je later alles vervangen. Dat kost altijd meer.”

Rijkswaterstaat verwacht niet dat de vervanging op korte termijn plaatsvindt; voor 2026 is er geen budget of planning beschikbaar. De Velperbroekviaducten zijn daarmee het volgende grote knelpunt op de A12, na eerdere werkzaamheden aan de IJsselbruggen bij Arnhem.

Bron: de Gelderlander

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer